Cum e cu Polarizarea


 De când am început să postez materiale video realizate cu drona, oamenii mă tot întreabă ce filtre folosesc și dacă ele chiar sunt necesare. Voi prezenta aici, foarte pe scurt, câteva repere care să vă ajute să alegeți cum trebuie.
 În primul rând voi prezenta motivul ptr care trebuie să folosim filtrele Neutral Density la filmare cu drona.
 Filmările noastre sunt realizate cu 25 sau 30 cadre pe secundă, iar când vrem să încetinim mișcările avem opțiunea de a filma cu 50 sau 60 cadre pe secundă și apoi din softul de editare să redăm acele filmări cu 25/30 cadre pe secundă, adică un pic mai interesant. Aparatul care filmează va expune adică va ilumina cadrul modificând 3 parametri - 1. sensibilitatea - Iso,    2. Timpul de expunere - t,  3. diafragma - f. Unele drone, precum și unele aparate tip GoPro nu au diafragmă, deci nu se poate modifica expunerea în funcție de lumină decât ajustând ceilalți 2 parametri. Din această cauză ne lovim de o problemă majoră atunci când vine vorba de filmare - la foto nu e nici o problemă - anume că o anumită regulă practică impusă de fiziologia ochiului și de limitările tehnologice ale senzorilor - rezolvabilă prin apariția senzorilor cu shutter global - forțează operatorul video să mențină/folosească timpul de expunere într-un mod specific, anume să pună timpul de expunere, dublu ca valoare față de fps. Asta înseamnă că dacă filmez cu 25 fps - cadre pe secundă - voi fi nevoit să pun timpul la 1/50 sec iar dacă filmez cu 50 fps voi pune timpul la 1/100 sec. Dacă folosesc timpi mai scurți filmarea devine tot mai nenaturală și apare imediat și efectul de jeleu/ roling shutter pe subiectele care se mișcă rapid în cadru. Ei bine, dacă lumina crește tot mai mult eu nu mai am unde să cobor valoarea Iso și nici nu pot să închid diafragma peste valoarea maximă deci sunt nevoit să pun filtru ND pe obiectiv ptr. a stăpâni expunerea. La dronele care nu au diafragmă la cameră situația este foarte dramatică. 
 Dacă fotografiați cu drona, este bine să puneți timpi cât mai scurți, iar ca sfat practic, opriți drona din zbor când faceți o fotografie. nu trageți în timp ce vă deplasați în zbor. așa veți avea cadrele mai clare, din colț în colț.
 Întrebarea generală acum - Filtru ND simplu sau filtru ND cu polarizare, adică din seriile vivid?
 Eu am ajuns la concluzia că filtrul de polarizare trebuie folosit cu discernământ, nu pus acolo pe principiul - lasă că nu strică! Ei bine... strică!...
 Voi prezenta câteva cazuri unde nu vrei să ai filtru de polarizare pe obiectiv.
 În primul rând. dacă nu zbori pe traiectorii liniare, la unghi de 90 grade față de soare și alegi să faci trasee circulare/curbe vei avea surpriza să te trezești cu diferențe de expunere datorate filtrului de polarizare, precum și cu zone diferențe de nuanță și intensitate de culoare pe suprafața cadrului, efect care se amplifică cu cât obiectivul este mai larg.
 Un alt fenomen este legat de reflexia dată de luciul apei. Cu filtrul de polarizare vei anula reflexiile peisajului în apă, reflexia albastră a cerului în apă... iar în România te trezești cu niște găuri negre în loc de un luciu albastru. Dacă filmezi apele din Grecia ai avantaje cu polarizarea, că scoți în evidență verdele apei în transparență, anulând reflexia luminoasă de pe suprafața mării. Dar la noi la munte vei anula reflexiile interesante de cele mai multe ori.





 Postez acum cadre realizate cu filtru de polarizare, care a transformat apa într-o pată neagră






 Postez cadre în care filtrul de polarizare mi-a fost de folos, mărind contrastul și saturația.







Și revin cu imagini în care tocmai lipsa filtrului de polarizare a făcut ca cerul să coloreze în albastru suprafața apei.








Sper că ați înțeles de ce aleg cu discernământ dacă folosesc sau nu polarizarea. La dronă am un set de filtre ND fără polarizare, pun ceva cu polarizare doar când scena mea necesită acest filtru.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Olympus OM D E-M 1 Mk II review - or how can you win, when everyone else thinks that you have lost…

Dobruja, Dobrogea ailaltă. Dincolo de Voma veche.

În Rai, ca Acasă. Fundătura Ponorului, iar.