Treceți la conținutul principal

Portretul, câteva cuvinte despre focală


 Asist la discuții despre fotografia de portret, despre emoție, mesaj, idee, terminând de multe ori cu latura tehnică. Despre asta am timp acum să vă spun câteva impresii, informații care s-au acumulat de-a lungul timpului, în drumul meu prin fotografie.
 Nu sunt adeptul fotografiilor, portretelor în special, realizate după scenarii. Văd tot mai des poze care ilustrează așa zise întâmplări spontane, dar care sunt situații create cap coadă sau doar provocate. Adică, pui baba să facă aia, copilul aia, capra aia. Le sincronizezi cu o comanda verbală și declanșezi la acea comandă. Cei care nu au fost acolo vor crede că ai ochi și spirit de observație. Tu ai trișat. dar taci mort în păpușoi.
 Așa că am căutat să prind spontaneitatea în fotografiile mele, iar fotografia de wild life a fost cea mai bună școală. Acolo e mai greu să faci scenarii.
 Am fost prin Vamă, unde se desfășura un eveniment foto anual, și am asistat la genul acela de fotografie de care vorbeam. Am ascultat dialoguri între artiști. Prea multe cuvinte, prea puțină emoție. Oameni buni,  Emoția taie respirația, nu te lasă să mai behăi! Sunau atât de fals. Discuții despre cum fac istorie dialogurile lor!!!!!!! Am crezut că am nimerit în Grecia Antică! Dialoguri istorice, dar fotografie...subțire.
 Am plecat la fotografiat, să mă descarc. Așa am descoperit-o pe Andreea. A fost un portret declanșat de instinct, din mișcare, la comanda acelui zâmbet. Sunt mândru de el, am dinamica indusă de rotația părului și direcția privirii, am un echilibru cromatic creat de culoarea caldă a părului și a pielii, la care se opune complementara verde/albastru din fundal., complementară realizată prin fotografierea unei zone din umbră, în care temperatura de culoare era mai ridicată decât temperatura de culoare a luminii ce cade pe subiect. A fost întâmplare, exploatată de experiență.
 Ajung acum la focală. Aici am auzit mereu șabloanele servite la cursuri. Vă spun, NU E NEVOIE DE O ANUMITĂ FOCALĂ PTR UN PORTRET. Puteți face portrete excelente cu focale mici, între 14 și 28mm



cu focale medii, gen 50mm




 Precum și cu focala considerată focala portretiștilor - 85mm


Dar nu mai dați crezare legendelor, anume că focalele mari, peste 135mm, produc portrete slabe, deoarece comprimă planurile. Uitați planuri comprimate la prima fotografie de pe această postare, realizată cu focala de 200mm! Cei drept, am folosit un obiectiv Magic, care mă uimește de fiecare dată când îl pun pe aparat - Nikon 200/2 G VR. Testat de curând de laboratoarele optice DxO, cu verdictul - Cel mai sharp obiectiv testat vreodată! Întradevăr, e sharp de-ți taie retina, dar magia lui constă în altceva, ce nu poate fi cuantificat și prezentat de nici un laborator optic în valori absolute. E vorba de Bokeh și e de capacitatea lui de a reproduce culorile într-un mod deosebit de plăcut.


 Sar acum la o focală extremă - 800mm, chiar dacă am multe portrete excelente, realizate și cu 300mm. Fotografiile sunt realizate cu Nikon 800/5,6E. Se poate remarca chiar efectul de tridimensionalitate, mai ales la ultimul portret.



 Articol scris ca un răspuns la zecile de întrebări referitoare la focalele cu care fotografiez. Prefer 28 sau 35mm și tot ce este peste 135mm. Zona 50-85 mi se pare banală. Dar asta este doar senzația mea, fiecare poate experimenta diverse arome, la diverse focale.



Comentarii

  1. Great post, fantastic photos:) Greetings

    RăspundețiȘtergere
  2. Mircea ce tehnica folosesti cand focalizezi, recompunere sau te duci cu punctul de focus pe ochi ?
    Multumesc anticipat

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De obicei folosesc punctul de focus lateral pe ochi, dar sunt multe cazuri în care folosesc punctul central, apoi recompun. E valabil mai ales la focale lungi, unde recompunerea nu creează probleme foarte mari. Mă refer la focale peste 200 mm, unde nu am nici curbura de câmp, așa cum am la 35-50-85 mm

      Ștergere
    2. Iti multumesc.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Review Olympus OM D E-M 1 MkII. Sau cum să câștigi atunci când toți cred că ai pierdut....

Toate fotografiile din acest review au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne - Capture1.  Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos. Voi posta o arhivă cu cadre la rezoluție maximă precum și fișierele ORF, așa încât să fie toată lumea mulțumită.    Citirea acestui material NU ESTE OBLIGATORIE.

  Voi scrie acest material încercând să exprim senzațiile prin care am trecut din momentul în care am hotărât să provoc soarta, renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, ptr. a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Ce-i drept, eram atras de…

Despre pozografi. Care este...

Așezați-vă bine în scaun, eventual cu o pastilă de inimă la îndemână, că o să vă doară! e din categoria - Lumea-i rău și are arme. Capitolul - Viața-i greu.

     *   Pozograful începător - a fost creat de Dumnezeul pozografilor, din masa amorfă a selfiștilor, care se trag în telefoane. Este mana cerească a producătorilor și vânzătorilor de echipamente, deoarece, dacă-i lasă tata lor, vor achiziționa tot felul de echipamente inutile, crezând că posesia unei pianine în sufragerie te face automat Pianist. Sau Pianinist...
 Vor citi pe nerăsuflate tot ce găsesc pe net, evident fără să poată discerne gunoiul de informația reală, apoi se vor atașa de o marcă foto, în funcție de ce au în posesie cei cu care interacționează. Trebuie tratați cu atenție, deoarece chiar au nevoie de ajutor, iar dacă vrei să-ți faci o armată de susținători în viitor, ei reprezintă cel mai bun material, deoarece sunt încă maleabili, poți să-i frămânți relativ tare, ptr a-i modela. De obicei nu vin în turele mel…

Despre editare, ptr puriști, hartiști și tot felul de triști.

Mai fac greșeala și postez din când în când cadre dificile, activând imediat câte un odihnit ce nu a ieșit probabil la fotografiat atât de des, sau pe distanțe suficient de mari de fotoliul din care emite un devastator - "PRELUCRATĂ! Putem vedea una needitată?"

La un moment dat, o domnișoară de la arte a comentat și ea, sugerând că de fapt eu sunt bun la editare, prelucrând pozulicile mediocre până la nivel comercial de wow. Domnișoara mea dragă, de ce nu ieși dumneata ziua din casă până nu te dai cu fond de ten, rimel și ruj? Ți-e rușine cu tine Raw? Ziceți că nu e corect ce fac? Vă permiteți voi pare să fiți corecți până la extrem? Hai să vă văd!

  Hai să vedem cum este și cu editatul/prelucratul acesta în fotografie. Am să expun poziția mea vis a vis de subiect. Consider că fotograful nostru nu alterează fotografia atât timp cât nu adaugă informație (elemente de imagine) care nu se regăsea în scena fotografiată. Senzorii aparatelor foto digitale au un comportament lin…