Pagini

joi, 16 ianuarie 2014

Dobrogea, granița sufletului meu. Când se așează praful de stele.


 Puteam alege să stau la căldură, în casă, plângându-mă că nu mai ninge, să plec la ski. Puteam să fac atâtea lucruri cool. Am ales să mă duc să privesc granița sufletului meu, Dobrogea... să privesc praful stelelor care se așează, sclipind peste tărânul acesta simplu.


 așa am ajuns iar la Copac, unde am stat o noapte și două zile.


 Am privit vântul, am ascultat ceața, am stat într-o Tabără, doar a mea.




 Am fost pe la cuibul de Pasărea ogorului, unde găseam astă vară Ochelarii Magici, am stat la vizuina Dihorului pătat, am privit Acvile pierzându-se în aburi





 Am privit Dansul lebedelor,


și mi-am reamintit că Viața și Moartea sunt aici împreună


 Am stat cu un vechi prieten, Copacul de la Pietrele Mariei, am privit amândoi norii, efemeri ca viețile noastre


 am discutat  cu el despre suflet, ca reflexie a spiritului în lumea materială.


 Apoi m-am apucat de Time Lapse, ptr filmul Dobrogei, la care lucrez de atâția ani.
 Sper că nu am început să sufăr de mania persecuției, dar noaptea s-a întâmplat ceva, ce mă pune pe gânduri, că prea se adună întâmplările astea...
 Pe la ora 4,30 dimineața aparatul era montat pe slider, făcea seria de fotografii ptr time lapse, așa că m-am întins puțin, ațipind sub Copac. La un moment dat am tresărit, trezit de zgomotul unei rafale puternice de vânt printre crengile golașe. Am deschis doar ochii și m-am uitat la stele, dar imediat am auzit un zgomot de motor, fără să observ și luminile farurilor. M-am ridicat, luând și maceta, am privit prin noapte încercând să identific sursa zgomotului. I-am reperat, venea o mașină cu farurile stinse, la relanti, să nu facă zgomot mare, spre mine. Am luat și o piatră de jos, în cazul în care treba devenea periculoasă, aruncam puternic cu ea în parbriz, stricând vizibilitatea șoferului, suficient cât să evit orice atac. Doar în caz că...
 Au venit așa tiptil, apoi au aprins brusc toate luminile, chiar și pe cele de sus de pe capota acelei mașini de teren, ambalând motorul puternic, fără să accelereze și deplasarea mașinii. Erau opriți cam la 30 m de mine, turând motorul. Mi-am dat seama că făceau intenționat așa, la intimidare. M-am lăsat într-un genunchi, am lăsat piatra jos, apucând o creangă aruncată pe acolo, m-am ridicat și am tăiat creanga în două cu o lovitură bruscă de macetă. S-au oprit din accelerarea motorului... 30 secunde suspance. Mesajul meu era clar, nu dau înapoi, nu-mi pasă de ei. Au turat iar motorul, iar mașina a virat puternic spre stânga, accelerând. Dar nu au mers mult și au incetinit, întorcând iar spre mine... au făcut de fapt doar o rotație în cerc, apoi s-au dus și s-au tot dus, până nu i-am mai auzit/văzut. Nu știam ce a fost, ce vroiau, iar din prevedere m-am deplasat doar eu din locul unde aparatul făcea time lapse, până la o groapă pe care o știam, unde m-am așezat, așteptând pregătit, în cazul în care se întorceau pe jos, ptr a nu-i simți. Nu au mai apărut până dimineață. Am stat și a doua zi până seara pe acolo, și am văzut o mașină de teren care se fâțâia prin zonă, la mare distanță. S-au uitat de 2-3 ori cu un binoclu spre mine. Poate erau braconieri, iar întâlnirea cu mine a fost neașteptată, o întâlnire care le-a stricat planurile... chiar nu știu. Dar e curios cum dau întâmplările aste peste mine, doar când spun pe facebook că voi înnopta în locul x sau y din Dobrogea... foarte curios. Nu prea mai cred în coincidențe. Dacă se va mai întâmpla o dată, voi avea o evidență.


sâmbătă, 11 ianuarie 2014

Workshop-ul foto de Iarnă, 2014. Lacul Sf Ana - Tușnad.


 A devenit tradiție workshop-ul de iarnă, astfel că în perioada 14-16 Feb 2014 ne vom întâlni la Ghyuri, la Hotel Fortuna - Tușnad.

 Programul este secret, evident, iar flotările sunt la liber.



  Totuși, să vă pregătiți ptr fotografiat Husari,




 doar că de data asta o vom face în zăpadă afânată. Dacă nu e afânată. o afânați voi și poate iese ceva



 Vă plimb iar cu sania, mâncăm prin inima codrilor,







 facem ceva portrete, peisaj,








  iar seara tradiționala baie la butoi, să moară Cici! Să nu aud că nu aveți slipi la voi! Să-i aduceți și pe ai mei, care mi i-ați furat anul trecut!





 Ptr cei interesați de păsărici, avem subiecte suficiente, voi să vă ridicați la nivelul lor...



 Echipamentul foto nu contează, ca marcă sau valoare, dar să fiți echipați corect ptr vreme rece și umedă. Am comandat zăpadă!



 Programul - Sosire Vineri 14 Feb. 2014, ideal între orele 13.00 - 18.00. Cine nu poate ajunge între orele acestea face doar 3 km de mersul piticului. Care ajunge mai devreme, dă zăpada la o parte! Eu voi fi acolo cu 2 zile înainte, ptr cei care vor și pot să ajungă mai devreme cu 1-2 zile. Până veniți voi, ceilalți, dăm zăpada din drum prin tot Tușnad-ul.
 Ptr informații suplimentare mail la mirceabezergheanu@yahoo.com
 Dacă nu răspun instatnt, nu vă panicați, înseamnă că ori nu-mi place de voi și caut înformații suplimentare, ori sunt plecat prin Dobrogea la fotografiat ceață.

luni, 6 ianuarie 2014

Review Nikon D5300


 Evoluția rapidă a tehnologiei permite accesul pasionaților la sisteme de captare a imaginii accesibile în trecut doar profesioniștilor. Așa se face că Nikon oferă astăzi un aparat din gama entry level dotat cu un excepțional senzor de 24 Mpix fără filtru low pass, ceea ce se traduce printr-o mai mare acuratețe la nivelul detaliilor din imagine. Cu 3-4 ani în urmă întâlneai tehnologia asta doar prin studiourile echipate cu aparate de format mediu. Altă caracteristică atractivă ptr un utilizator amator ar fi conectivitatea îmbogățită cu sistemul Wi-Fi, care-mi permite să transfer fotografiile realizate cu aparatul în orice periferic dotat cu Wi-Fi, ptr a distribui mai departe fotografiile pe rețelele de social media. Prin Wi-Fi pot controla aparatul cu ajutorul unui telefon sau a unei tablete, mai eficient decât cu o telecomandă. Modulul GPS va adăuga coordonatele în exif-ul fotografiei, astfel vom ști cu exactitate locul din care am fotografiat un peisaj sălbatic memorabil, mai puțin cunoscut de turiști, spre exemplu.
 Fotografiile realizate în rafală au o cadență de 5 cadre/secundă, jumătate din viteza celor mai performante aparate profesionale, mai mult decât suficient oricărui fotograf amator, dar buffer-ul este de doar 4 cadre în format Raw pe 14 bit. Dacă tragem Jpg, buffer-ul suportă 6 cadre realizate în rafală.
Timpul cel mai scurt de expunere este de 1/4000 iar cel de sincronizare cu bliț-ul este de 1/200, deranjant ptr unii fotografi avansați, că nu pot sinconiza blitz-ul cu timpi mai scurți de 1/200, în situațiile destul de rare când ar dori să o facă. Plaja valorilor Iso este chiar impresionantă - 100-12800 dar se poate ajunge cu funcția de boost la valoarea de 25600, valoare la care nu vă recomand să fotografiați, datorită pierderilor de calitate evidente. Zona cuprinsă între valorile 100-12800 Iso este absolut suficientă oricărui fotograf amator, procesorul de imagine nou, modelul Expeed 4, făcând o treabă foarte bună, chiar și în condițiile cele mai dure, așa cum am să vă demonstrez cu fotografiile ce vor urma. Modulul de Autofocus este compus din 39 puncte de focalizare, precizia și viteza lui surprinzându-mă chiar și pe mine, care folosesc sistemele cele mai rapide la fotografiile de Wild Life. Aparatul este oferit într-o gamă de 3 culori - negru, gri și roșu.  Bateria EN-EL14a oferă o autonomie de 500-600 de cadre, dar activarea modulului Wi-Fi și a GPS-ului va reduce această valoare. Vă voi prezenta acum un test prin care am vrut să știu dacă mă pot baza pe o plajă dinamică suficient de mare astfel încât să fotografiez subiectele în contralumină și să pot recupera detalii în zonele cele mai întunecate dar și în cele mai luminoase. Am facut un test în care am subexpus cadrul cu -5 trepte iar în prima fotografie vedem imaginea așa cum o aveam eu pe ecranul aparatului, fară detalii în zona din umbră (foto -5ev)



 Urmează aceiași imagine care, datorită plajei dinamice mari a senzorului, oferă toate detaliile  ce  nu erau vizibile în imaginea originală, în zona din umbră, după o simplă editare. (foto -5ev prel)




 Am folosit tocmai aceasta performanță ridicată la realizarea multor cadre în natură, când soarele era în cadru, iar cu ochiul liber aveam dificultăți în a vedea detaliile din zonele umbrite o dată cu cele din zona soarelui. Ca obiectiv am folosit și un fisheye Nikon de 10,5mm, dar la care nu aveam activat Autofocus-ul deoarece aparatul nu are motor suplimentar de autofocus, care să fie activat la atașarea obiectivelor vechi. Așa că, la majoritatea fotografiilor am folosit obiectivul Nikon 18-140/3,5-4,5G care completează excelent acest aparat foto, oferind o plajă focala foarte largă, o luminozitate medie și stabilizare de imagine de ultimă generație. Comportamentul aparatului atunci când fotografiam scene extrem de complexe, cu lumini aproape imposibile, mă face să afirm că nu exista amator care să ceară mai mult de la aparatul acesta (foto 03 -08)










 Am testat și capacitatea obiectivului de a realiza cadre Close-up, fotografiind niște Ciuperci extrem de mici cu focala maximă, cea de 140mm. (foto 09)


 Apoi am trecut la alt test din lumea reală, cu o scenă des întâlnită în viața noastră, fotografiind noaptea, într-un parc, un model. Am folosit sensibilitatea de 1600 Iso, curios fiind la nivelul detaliilor. Aparatul se comportă admirabil, așa cum vedeți îm cadrele următoare. (foto 11 - 14)





 Din parc, am trecut la testarea lui în studio, cu lumină controlată, iar aici nu am avut ce să-i reproșez (foto 15 -19)






 Tot în studio am executat și căteva fotografii de produs, aparatul putând fi o alegere de buget redus ptr cineva care începe o afacere cu fotografie de stock. (foto 20 -23)





 Am folosit și în studio același obiectiv Nikon 18-140 G, combinația asta a confirmat alegerea mea din punct de vedere al echilibrului preț/performanță/greutate/flexibilitate. În cazul în care folosiți obiectivele de top veți fi surprinși de incredibila capacitate a senzorului de a reproduce detaliile. Să zicem că obiectivul ales de mine atinge 80% din ce poate da acest aparat, dar tot acest obiectiv este o alegere excelentă ptr filmările realizate cu D5300. Ca o paranteză, avem posibilitatea de a filma FullHD cu 60fps progresiv, iar redarea la viteză normală (30fps) a acestor filmări va produce un spectacol vizual. Sunt extrem de încântat de această performanță pe partea de video, chiar dacă filmarea cu un DSLR nu este chiar cea mai simplă operațiune.  Filmarea 1920x1080/60p la calitate maximă poate fi realizată în secvențe de câte 10 min, la calitate normală ajungem la 20 min/secv. Recomand carduri SD de mare viteză ptr filmarea la calitate maximă.
 La sfărșit trebuie să notez cu minus lipsa funcției de ajustare fină a focusului din meniul aparatului, lucru care mă face să afirm că avem un senzor din gama Pro într-o carcasă Entry Level. Profesioniștii ar fi apreciat foarte mult posibilitatea ajustării suplimentare a erorilor de focalizare, dar ptr un amator, această funcție oricum era ceva prea tehnic și complex. Urez tuturor posesorilor de Nikon D5300 lumină bună și inspirație, ptr a folosi acesta micuț aparat la toată capacitatea lui.