Treceți la conținutul principal

De ce faci bă review-uri? 'Ete d'aia!


   Aveți aici 6 fișiere Nef realizate cu Nikon 105/1,4E
 
  Sunt multe persoane care-mi cer sfaturile înaintea achizițiilor, și vreau să cred că sfaturile mele au fost mereu bune...
 Cumva, am avut norocul de a fi înzestrat cu capacitatea de a înțelege principiile de funcționare a sculelor pe care le folosesc, dar și cu o oarecare capacitate de fandare artistică. Iar dacă mai adaug faptul că am fost la majoritatea orelor de compunere... am ajuns la concluzia că pot să mă pronunț relativ competent în ceea ce privește performanțele aparatelor și obiectivelor ce-mi trec prin mână.
 Ptr că niciodată nu voi evalua o piesă pe care nu am folosit-o. Iar la mine folosit înseamnă că s-a cam luat scrisul de pe carcasă!


 Problema a apărut imediat, când unii s-au prins că eu fac ceva constructiv, cu bune și rele. Caracteristic neputincioșilor, s-au ascuns pe după câte un pseudonim, și dăi și luptă cu Bezergheanu, fără să știe sărmanii ce înseamnă numele meu...
 Am realizat că cei mai toxici critici, și accept criticile constructive, atunci când cineva cu bun simț le face, sunt pozografii care CRED că știu fotografie. V-am mai spus, orice pozograf trece prin câteva etape evolutive, iar când unii ajung la faza în care consideră că alții sunt mai fraieri, gata, se suprasaturează și nu mai sunt capabili să accepte că 1 - mai au încă muuulte de învățat, și 2 - anumite lucruri pe care le știu, ori le știu din start greșit, ori datele problemelor s-au schimbat, și realitatea tehnologică nouă contrazice convingerile lui, bazate pe 3 minute de învățare intensivă pe net.




  Când CREZI că le știi pe toate - dau exemplul unor Canoniști care nu au folosit niciodată un Nikon, sau invers, care se ceartă cu mine, sau îmi poartă pică ptr că zic rele despre Canon, fără să știe că zic rele și despre Nikon, acolo unde are probleme, și care nu acceptă că eu pot să fac o evaluare cât de cât obiectivă, deoarece am lucrat peste 10 ani cu Canon și Pentax și cam 8-9 ani cu Nikon, și am avut de la mărcile acestea cam tot ce aveau ele mai bun, le-am folosit, chiar până mi s-au dezmembrat în mâini, și canon și nikon, deci atunci când crezi că le știi pe toate fără să fi lucrat cu foarte multe echipamente diferite ca marcă și performanțe, cu siguranță dai dovadă de naivitate.
  Timpul mi-a demonstrat și mie că eram în mare eroare în multe situații în care eu mă credeam bazat. Ptr că nu aveam experienta miilor de ore de muncă, a zecilor de mii de eșecuri din care să trag niște concluzii, atât cât mă ducea mintea. Așa că m-am pus pe muncă, ptr că iubeam meseria asta, care m-a făcut să pierd totul la un moment dat. Dar nu am ieșit învins din focul acela, am ieșit cu o brățară de aur la mână, care mi-a permis ulterior să fiu băgat în seamă, apreciat și ascultat, atunci când aveam ceva de spus. Din păcate, asta nu s-a întâmplat în Țara mea... Țara mea este încă prea zbuciumată, și aici nu am cum să ajung profet, orgoliile nu permit unora să asculte ce spun, dincolo de glumele cu Canon ori Șoni. Nici unul dintre noi nu suntem acționari la firmele de la care cumpărăm aparatele. Așa că, nici eu nu câștig bani din ceea ce fac, Nikon mi-a prins punctul slab, dragostea și faptul că înțeleg bine fotografia și modul de a face sculele să cânte, astfel încât a reușit să mă facă să fiu Ambasador și să le duc steagul. Dacă e să trag linie, am avut mai mult de pierdut, dar asta e din alt film, deja deviez de la subiect.
 Revin la ideea pe care vreau s-o transmit, modul în care abordez un review, logica după care mă ghidez, asta după ce am realizat că orice aș face, nu voi putea mulțumii pe toți, ar fi imposibil așa ceva.




 Voi face o analogie cu o situație întâlnită în sporturile cu motor, la raliu spre exemplu. Un producător oferă o mașină care trebuie să participe la cursele ce stresează grav sistemele acelei mașini, de la șasiu, suspensie, anvelope, până la motor. La testele realizate înaintea cursei, mașina aceia va fi dusă la limita suportabilității, iar eu chiar am avut șansa anul acesta  să fiu acceptat într-un asemenea test, în locul copilotului. Și.. văleu mamă!!! Ziceam că vrea să o facă bucăți chiar în acele teste. Nu a menajat nici anvelopele, nici șasiul, nici suspensiile, nici combustibilul. Talpă de la început la sfârșit. dar talpă din aia barbară. Iar toate sistemele instalate pe mașină erau de top, nimic regăsit pe mașinile de stradă, nici măcar volanul.
 Hai să vedem transpusă această situație într-un test de echipament foto. Dacă voi credeți că rostogoleam aparatele pe stânci, vă înșelați, nu asta făceam.
 În primul rând, când testam un aparat alegeam cele mai bune obiective, care să arate limitele senzorilor și ale sistemelor integrate în aparat, fără să-mi fie teamă că obiectivul va limita cumva aparatul, sau invers, ca aparatul să nu limiteze performanțele unui obiectiv testat. Mulți se plângeau că nu am testat cu obiectivele lor. Păi dacă aparatul rupe cu cele mai performente obiective, înseamnă că el, aparatul este foarte bun, iar limitările pot veni doar de la optica mai slabă, sau de la pozograf.
 Nu testez o mașină de raliu cu suspensie de stradă, doar ptr că cei care bălesc pe marginea pistelor, nu-și permit la mașina proprie cele mai bune sisteme de suspensie, sau cel mai performant motor.
 Ca și analogie, nu toată lumea are nevoie de 300km/h cum nu are nevoie de performanțele unui D5. Dar asta nu înseamnă că D5-ul trebuie testat cu obiective de kit. Nici D500-le nu merită o asemenea umilință.
 Apoi vine partea de setare a echipamentelor. Aici recunosc, reușesc performațe care depășesc cu 100% valorile prezentate de producător. Nimeni  nu a reușit să scoată 4000 de cadre cu o baterie într-un D500.






 În afară de capacitatea de a scoate mai mult decât spune producătorul că poate scula să facă, am reușit cumva, după muuultă muncă, să realizez imagini ptr care am fost acuzat în fel și chip, cum că sunt colaje, sau rezultatul unor manipulări masive...









 Nu fraților, nu sunt manipulate, nu am adăugat informație care nu exista în Nef-ul original, nu am folosit cadre multiple suprapuse ptr un DR mai mare. Totul este dintr-o declanșare, dar folosind perfect echilibrarea expunerii, iar dacă un pozograf se uită la exif se crucește când vede că am subexpus cu 3 trepte... sunt setări care-mi permit să ajung la rezultatul la care pozograful nostru critic și cunoscător crede că se ajunge doar prin manipulare și cadre multiple.
 Setez aparatul pe Neutral, cadrele mele sunt mai șterse atunci când privesc Nef-ul pe afișajul aparatului, deci la conversie le voi aduce la nivelul care-mi oferă calitatea maximă folosind modificări de contrast și saturație. Dacă fișierul meu ar arăta frumos pe afișajul aparatului, nu ar fi unul bun ptr mine, în cele mai multe cazuri. Dar știu să folosesc TOATE FUNCȚIILE integrate în aparat, după ce am citit manualul și am înțeles ce pot face acele funcții, apoi am testat forțând setările până nu se mai putea. Mulți citesc pe net că Active D-Lighting trebuie dazactivată,ptr că introduce zgomot... Of, of,  greșesc tare în acest caz, folosind Active D-Lighting la maxim uneori...








 Dar am cadre la care folosesc lumina suficient de bine, astfel încât să nu mai fie nevoie decât de conversie simplă din Nef în Jpg.









 Astfel, credeți sau nu credeți, rezultatele sunt rodul stăpânirii unor tehnici pe care e posibil să nu le înțelegeți încă, oricât de dureros ar fi ptr voi acest lucru. Unii aleg să nege evidențele, trăgănd o concluzie brutală și abruptă - așa ceva este imposibil!
 Aia este dovada limitelor lor, pe care nu le pot depășii psihic. Întodeauna va fi cineva care va găsi o cale la care nimeni nu s-a gândit înainte, de multe ori fiind considerată greșită.
 Greșeala aia este de fapt EVOLUȚIA. Este ca un șut în fund, care face pozograful să mai facă un pas înainte.
 Bucurie tuturor, Nikoniști, Canoniști, Soniști, Olimpiști, Pentaxiști sau Fujiști. Toți suntem înhămați, în încercarea de a mișca roata asta de moară. Bine ar fi să o facem în așa fel încât să mai audă occidentalii și de Romania!




 Am ridicat mingea la fileu ptr cei care abia așteaptă o greșeală din partea mea, vorbind despre mine la modul eroic/patologic. Să fie toată lumea fericită, având subiect ptr. discuțiile la o sămânță, între "cunoscători".

Comentarii

  1. Da! Mircea, nu ne cunoastem, pentru ca nu am avut placerea sa ne intalnim, dar stiu de peste 10 ani ce faci si faci extrem de bine. Parerea mea este ca poti chiar mai mult decat ai aratat, asta vazand fotografia deja superba, dar si tehnica de care dispui si de care te folosesti intr-un mod foarte inteligent.

    Eu zic ca-ti vezi bine de drum si faptul ca nu te opresti sa dai cu pietre in toti cainii care latra aiurea te-a facut sa ajungi unde esti azi.

    Felicitarile mele!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt putini cei care inteleg ca pentru a ajunge la acest nivel de cunoastere si intelegere (umil nivel, poate) e nevoie de sacrificiu ca forma suprema de eliberare de durere. In fiecare fotografie e o bucatica din sufletul fotografului Mircea Bezergheanu. Greu de acceptat de ceilalti fotografi care pot deveni mai buni doar dupa ce vor intelege ca acea CLIPA surprinsa nu se mai intoarce niciodata.

    MO

    RăspundețiȘtergere
  3. Esti cel mai bun dintre cei mai buni.... !Bravo...laudarosule!!!Daca ai lasa imaginile sa vorbeasca ai fi mai castigat,crede-ma....

    RăspundețiȘtergere
  4. e clar ca nu ai sa aprobi comentariul dar daca bagi la cap o sa -ti prinda bine....gura sparta!

    RăspundețiȘtergere
  5. Salut Mircea !

    Imi place articolul, asa cum mi-au placut de la bun inceput articolele tale, fie ca erau review-uri, sfaturi sau povestiri din teren. Esti unul din primii fotografi care mi-au atras atentia, pentru ca, pe langa faptul ca m-au incantat fotografiile tale, mi-a placut felul direct, detaliat, argumentat si din suflet, in care ai scris. Prin urmare, cred ca iti datorez o particica buna din pasiunea mea pentru fotografie... Dar intorcandu-ma la articol, in opinia mea de neprofesionist, dar de iubitor(relativ avizat) de fotografie, cred ca discutia privind realizarea, folosind diferite mijloace tehnice a unui cadru, serveste mai degraba fotografilor profesionisti, producatorilor de echipament foto si software si mai putin marelui public, consumator de fotografie. Pentru cei ce iubesc arta fotografica, este mai putin importanta tehnica folosita, mult mai important fiind rezultatul ! Spre exemplu, nu ma intereseaza daca detaliile din umbra, au fost obtinute folosind setarile aparatului sau tool-urile postprocesarii... Ma intereseaza daca ceea ce vad este estetic, daca este credibil, daca are un mesaj, daca spune o poveste !... Desigur, pentru un profesionist este foarte important sa stie cu ce mijloace se pot obtine anumite rezultate. La fel si pentru producatorul de software... Pai, iti dai seama, daca anumite aparate sau obiective ar face inutila utilizarea softurilor de procesare, ca unii ar fi foarte suparati... In opinia mea, linia de demarcatie intre aparat si software este un detaliu tehnic, important doar pentru cei din industria foto. Pentru noi, ceilalti, conteaza doar mesajul, iar mesajul tau a ajuns, de mult, la noi...

    RăspundețiȘtergere
  6. Salut Mircea
    Încerc sa fiu scurt, ca nu-mi place sa ma întind. Poate nu sunt cel mai in măsură sa dau sfaturi, dar ma risc. Mai pe la începutul verii am fost la un workshop cu un alt Om, pe care il admir foarte mult, alaturi de tine. Sunteți pe două direcții separate si aici este tot farmecul - este vorba de Vlad E. Si el se plângea, la un moment dat ca sunt comentatori si critici la munca lui niste personaje care n-au treaba cu fotografia. Si i-am sugerat, cum îți sugerez si tie, sa nu mai puna la suflet. Voi sunteți niste ARTISTI si unii nu va înțeleg iar alții abia așteaptă sa va vadă căzuți in noroi. Iar daca voi nu cădeți, macar încearca sa va mânjească ...
    Lumea e rea si are gura plina de ... diverse. Tu stii foarte bine care îți este locul!
    Sa fii sănătos si la mai multe reușite ��

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna seara.
    Desi imi esti antipatic din cauza ca utilizezi Nikon si cred ca ridici prea mult in slavi firma respectiva, iti admir fotografiile. Fotografiile tale sunt extraordinare aproape fara exceptie. Crezi ca daca ai utiliza o alta marca in acest moment ai avea aceleasi rezultate?

    De curiozitate ce aparatura Pentax ai folosit?

    Pozitia de ambasador Nikon iti permite sa faci ( si sa publici) un review comparativ real intre D5 si eos 1dxII?
    Chiar cred ca ar fi interes pentru un astfel de review comparativ venit din partea ta.

    Felicitari pentru fotografii!



    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. POZIȚIA DE AMBASADOR NU PRESUPUNE POZIȚIA DE SCLAV. Pot face orice comparativ doresc. Dacă cei de la canon mi-ar da pe mână un aparat, aș cere D5-ul și în câteva săptămâni -ideal câteva luni, să prind măcar 2 anotimpuri diferite - aș putea avea un răspuns. Problema e că nimeni nu-mi plătește efortul, combustibilul și mai ales timpul... Și am ajuns la concluzia că voi munci, iar unii vor nega obiectivitatea acestui demers.

      Ștergere
    2. Am uitat - pot fotografia și cu un cablu USB. Dar să am și un Nikon 105/1,4E, pe care-l consider MAGIC!

      Ștergere
  8. Eu consider ca este importanta si prezentarea tehnicii de postprocesare. Am citit un articol al lui M.Bezergheanu, parca pe Nikonisti.ro in care arata aproape pas cu pas transformarea unei fotografii de la brut la final folosind Viveza si Photoshop .Pe mine m-a inspirat si am incercat sa folosesc informatiile de acolo . Nu are importanta ca eu sant pe Canon . Sigur , nu as putea niciodata sa subexpun 2-3 trepte pentru cer si apoi sa recuperez solul , asta e , dar nici nu fac mare caz din DR -ul mic , desi mi-ar placea dar astea sant detalii . De asta as vrea sa spun ca nu ar fi chiar asa de rau sa prezinti, in masura in care este posibil si daca doresti , ceva tipsuri de postprocesare .

    RăspundețiȘtergere
  9. Salutari Mircea,
    Te stiu de citiva ani si, ca atitia altii, am numai admiratie pentru ce ne arati. Dar citind acest tip de articole in care incerci sa justifici ce faci incercind sa creezi impresia ca nu-ti pasa de ce zic altii, dar de fapt aratind ca iti pasa - de aia le scrii, dar e normal, e omeneste, m-am hotarit sa-ti scriu.
    Te rog, nu asculta de ce cele negative zise de altii. Stiu ca e greu, cum ziceam, e omeneste, dar fa efortul: merita. Cum tu ai zis in alt articol, niciodata nu vei putea satisface pe toata lumea. Pasul urmator este nici sa nu incerci. Fii fericit ca faci pe citiva fericiti. E destul. Ai "tribul" tau si o meriti.
    Daca vrei sa pui putinul ce l-am zis intr-un context mai larg, te rog sa citesti/asculti pe cei ca Seth Godin, ca sa dau numai un exemplu. Ei explica mult mai bine si mai pe larg ce am incercat sa transmit si pe mine m-au ajutat enorm.
    Bucura-te de cele realizate si bucura-ne si pe noi in continuare.
    Sanatate

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Review Olympus OM D E-M 1 MkII. Sau cum să câștigi atunci când toți cred că ai pierdut....

Toate fotografiile din acest review au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne - Capture1.  Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos. Voi posta o arhivă cu cadre la rezoluție maximă precum și fișierele ORF, așa încât să fie toată lumea mulțumită.    Citirea acestui material NU ESTE OBLIGATORIE.

  Voi scrie acest material încercând să exprim senzațiile prin care am trecut din momentul în care am hotărât să provoc soarta, renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, ptr. a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Ce-i drept, eram atras de…

Olympus OM D E-M 1 Mk II review - or how can you win, when everyone else thinks that you have lost…

Note: All photos presented in the following review have been shoot in RAW format and were converted to TIFF/JPEG using PhaseOne - Capture 1 software. Because my default settings are all on Neutral and therefore both the colors and the contrast will be a bit faded compared to what our eyes will perceive, I had to edit the photos to add some contrast and saturation to be able to reflect the real colors. This was not the case for all photos that are presented below, as for some of them I did not had to adjust anything once the RAW was converted to TIFF/JPEG. Whoever has any issues with this can consider it it’s own problem. I will add as part of an archive full size photos as well as the RAW files, thus making everyone happy. By the way: reading this review is not a mandatory thing!
I shall start writing this review, by trying to express the feelings that I’ve had the moment when I have decided to challenge my fate by renouncing the honorary title of Nikon Ambassador, only to throw myse…

Despre pozografi. Care este...

Așezați-vă bine în scaun, eventual cu o pastilă de inimă la îndemână, că o să vă doară! e din categoria - Lumea-i rău și are arme. Capitolul - Viața-i greu.

     *   Pozograful începător - a fost creat de Dumnezeul pozografilor, din masa amorfă a selfiștilor, care se trag în telefoane. Este mana cerească a producătorilor și vânzătorilor de echipamente, deoarece, dacă-i lasă tata lor, vor achiziționa tot felul de echipamente inutile, crezând că posesia unei pianine în sufragerie te face automat Pianist. Sau Pianinist...
 Vor citi pe nerăsuflate tot ce găsesc pe net, evident fără să poată discerne gunoiul de informația reală, apoi se vor atașa de o marcă foto, în funcție de ce au în posesie cei cu care interacționează. Trebuie tratați cu atenție, deoarece chiar au nevoie de ajutor, iar dacă vrei să-ți faci o armată de susținători în viitor, ei reprezintă cel mai bun material, deoarece sunt încă maleabili, poți să-i frămânți relativ tare, ptr a-i modela. De obicei nu vin în turele mel…