Treceți la conținutul principal

Review Nikon 20mm 1,8G


  Cumva, primul exemplar al obiectivului Nikon 20mm 1,8G ajuns în România a poposit în mâinile mele, exact când plecam în tura foto din Fundătura Ponorului. Sincer... nu mă mai interesa focala aceia, deoarece aveam deja Nikon 14-24/2,8G precum și un fish-eye Nikon 16 mm. Astfel, focala de 20 mm era oarecum redundantă în trusa mea foto. Dar în numai 24 de ore foloseam la toate subiectele întâlnite în Fundătura Ponorului doar acest obiectiv, care-mi provoca atât mie, cât și colegilor mei numai surprize. Și pot afirma că este cel mai surprinzător obiectiv din tot ce am folosit eu până acum, datorită calităților optice, precum și a versatilității. În următoarea lună fotografiam cu el tot ce-mi apărea în fața aparatului - peisaje, portrete, close-up. Dar să vă prezint prima fotografie realizată cu el, la apusul soarelui, apoi voi atașa un crop 100% al cadrului care ne-a șocat pur și simplu. Asta deoarece la mărirea la 100% puteam să văd detalii în copacii aflați în fundal, la sute de metri, când subiectul pe care am focalizat era o șură de paie, aflată la max 10m. Până aici nu e nimic uimitor, dar când faci asta la diafragma deschisă la max, adică la f1,8, rămâi cel puțin încântat... Spun asta și în prisma faptului că puține obiective sunt capabile să redea foarte detaliat subiecte aflate mai departe de 7-8 metri. Iar dintre acelea, și mai puține care oferă calitate bună la deschiderea maximă a diafragmei. Cam toate obiectivele sunt optimizate ptr distanțe uzuale, ptr subiecte aflate între 1 - 5 m, astfel că folosirea lor la fotografia de peisaj se transformă într-o mare dezamăgire. Iar eu tocmai țineam în mână o piesă de artă optică, ce-mi permitea un dof enorm și o bogăție a detaliilor la infinit ce nu am prea văzut-o până acum,



 Așa se face că am transformat noaptea în zi, următorul cadru la care atașez un crop de 100% este realizat la miezul nopții, cu diafragma f2,5 - timp 25s și Iso 200!!! Asta în timp ce colegii mei erau nevoiți să tragă cu iso 1600. Problema la acest timp de expunere este faptul că vântul poate blura crengile și frunzele copacilor, chiar dacă acestea se mișcă foarte ușor. Priviți totuși detaliile în crenguțele aflate în fundal



 Din momentul acela am fotografiat cu acest obiectiv doar cu diafragma deschisă la maxim, rar închideam diaf cu un sfert, sau jumătate de treaptă, astfel am numai fotografii la f1,8 - f2,0 - f2,2.
 Și pot afirma că am transformat noaptea în zi, fără nici o problemă tehnică









  Zilele următoare am încercat să văd cum se comportă autofocusul în condiții dificile, mai ales în contralumină, astfel avaluând și rezistența la Flare. Singurele situații în care obiectivul mi-a dat Flare au fost cele în care aveam lentila frontală aburită, deoarece am fotografiat cu el în situații în care un fotograf normal avea deja aparatul în geantă, fugind la căldurică, să se usuce...




  urmează 2 fotografii realizate noaptea, cu luna în cadru. Eu deja vorbeam singur...



 Am reușit o singură dată să-i provoc Flare serios, dar m-am chinuit să poziționez sursa de lumină ptr a creea problema, iar lentila avea mult praf pe ea. Măcar a ieșit artistică!


 Următoarea surpriză am avut-o când am constat la cât de mică distanță puteam fotografia, precum și cât de interesant era blurat fundalul, era pentru prima oară când foloseam un obiectiv ultrawide care AVEA BOKEH!!!
  Postez o serie de fotografii cu diafragme tot mai închise, începând cu f1,8


                                                                            f2,0

                                                                            f2,2

                                                                            f2,5

                                                                                f2,8
                                                                  
                                                                               f4,0

                                                                               f5,6

    Postez o fotografie în care exemplific cum puteți realiza acele raze în sursele de lumină, astfel ca Soarele să arate ca o stea. Ptr acest efect este suficient să închideți diafragma la f16


  Faptul că obiectivul acceptă filtre cu filetul consacrat în zona profesională, acela de 77mm, m-a ajutat să realizez cadrele cu timpi lungi în timpul zilei





 Mai postez câteva cadre realizate prin păduri




  Câteva cadre realizate la crepuscul, după apusul soarelui, în contralumină, apoi noaptea





 Urmează cadre realizate ptr a estima cât de performant este la fotografierea de la distanță normală ptr portrete
 Am tras numai cu diafragma maximă, la f1,8, iar rezultatele spun totul. Ca o paranteză, focala aceasta  mi-a permis să fotografiez fața subiectului în semiprofil, de aproape, la f1,8 și să am ambii ochi în DOF, adică în zona de clar. Focala de 20 mm permite realizarea acestor cadre cu dof suficient ptr a prinde ambii ochi în clar, iar performanța obiectivului permite o blurare frumoasă imediat cum zona de Dof se termină, adică am Bokeh! Postez câteva cadre alături de crop-uri la 100%












 Un alt aspect care devine extrem de important la obiectivele cu diafragme foarte deschise este cel legat de aberațiile cromatice. Acestea sunt prezente la obiective din gama Pro, care costa de 2 ori mai mult. A fost alt capitol la care am rămas fără replică. Am realizat testarea ptr evaluarea aberațiilor cromatice în cea mai gravă situație posibilă, observați conturulile găurilor din acoperiș, prin care intra lumina, contururile tuturor orificiilor prin care aveam contralumină. Postez și crop 100%, că la dimensiuni normale ar putea fi mai dificil de remarcat aberațiile.










  Focalizarea pe subiectul învăluit în lumină și mult fum a fost impecabilă, iar aici probabil a contribuit si aparatul foto, un Nikon D810. Extrem de ușor și sigur a focalizat, chiar și când eu eram orbit de lumina care intra în vizor.




  Urmează un test de claritate, realizat la diverse diafragme, primul cadru este cel din care am făcut crop la cadrele cu valori f diferire, prezentate în continuare


                                                                            f1,8
                                                            
                                                                            f2,2
                                                        
                                                                              f2,5

                                                                               f2,8

                                                                                f4,0

                                                                                 f5,6
                                                                                f8

  Concluzia mea - la f1,8 am cadrul clar, iar de la f2,2 până la f5,6 am cadre ultra ultra clare, ptr ca la f 8 să am o scădere de claritate datorată difracției care afectează senzorii cu rezoluție foarte mare, cum este cel prezent pe D810. Diferențele sunt mici, dar există.
 Dacă trag linie - Absolut excepțional la nivelul opticii, un obiectiv versatil pe care-l voi folosi cu rezultate excelente în cazul portretelor, a fotografiilor close up la care am nevoie de câmp larg precum și la peisaje, că e zi sau că e noapte, și am de fotografiat galaxia.


 Singurul capitol la care vedeam loc de înbunătățire este la robustețea construcției, unde avem un nivel mediu, din clasa semiprofesional. Este prezentă protecția la uminitate și praf, dar carcasa este realizată integral din policarbonat. Aici avem și avantaj, în cazul în care călătorim pe munte, spre exemplu, greutatea de numai 355 grame fiind apreciată. Formula optică compusă din 13 lentile în 11 grupuri, cu 2 lentile asferice și 2 lentile cu dispersie ultraredusă și tratamentul Nanocoating face acest obiectiv o surpriză, mai bine zis surpriza anului, cel puțin din punctul meu de vedere. Motiv ptr care am achiziționat imediat unul, chiar dacă mai am 2 obiective UW în trusă.





 Faptul că un aparat ca D810 - care este stand de probe ptr orice obiectiv și nu tolerează greșeală constructivă - nu l-a îngenunchiat, spune tot.

 Zilele aceste finalizez review-ul ptr Nikon D810, unde veți regăsi multe dintre fotografiile de aici, dar cu explicații privind calitățile și performanța aparatului.



Comentarii

  1. Salut Mircea. Excelent articolul. Ai avut pe mana Carl Zeiss Distagon T* 21mm f/2.8? Daca da, cam care e verdictul intre acest 2 obiective?

    RăspundețiȘtergere
  2. Obiectiv de calitate. Fotograf exceptional.
    Cu respect,
    MarianI.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Despre pozografi. Care este...

Așezați-vă bine în scaun, eventual cu o pastilă de inimă la îndemână, că o să vă doară! e din categoria - Lumea-i rău și are arme. Capitolul - Viața-i greu.

     *   Pozograful începător - a fost creat de Dumnezeul pozografilor, din masa amorfă a selfiștilor, care se trag în telefoane. Este mana cerească a producătorilor și vânzătorilor de echipamente, deoarece, dacă-i lasă tata lor, vor achiziționa tot felul de echipamente inutile, crezând că posesia unei pianine în sufragerie te face automat Pianist. Sau Pianinist...
 Vor citi pe nerăsuflate tot ce găsesc pe net, evident fără să poată discerne gunoiul de informația reală, apoi se vor atașa de o marcă foto, în funcție de ce au în posesie cei cu care interacționează. Trebuie tratați cu atenție, deoarece chiar au nevoie de ajutor, iar dacă vrei să-ți faci o armată de susținători în viitor, ei reprezintă cel mai bun material, deoarece sunt încă maleabili, poți să-i frămânți relativ tare, ptr a-i modela. De obicei nu vin în turele mel…

Africa, fotograful, pensionara engleză și wild life-ul vândut grețos.

Am așteptat câteva luni înainte de a povesti adevărul, din punctul meu de vedere, despre așanumitele ture de safari foto în Africa. Am zis să mă mai liniștesc, și cred că am făcut bine, dar chiar și așa, materialul va supăra ceva lume...
  Când mi s-a propus să merg în tura asta am refuzat, spunând că nu am încredere în ofertele care se tot lansează an de an. Mi s-a promis atunci că va fi o tură DEDICATĂ fotografiei de wild life, unde totul va fi optimizat ptr acest demers - cazările în locuri de unde să nu mergem ore în șir cu mașinile până la prima găină sălbatică, ghizi experimentați în fotografia de wild life, mașini dedicate acestui gen de safari, program flexibil, adaptat la dorințele noastre. Îhââmmm, chiar așa a fost!...
  Am plecat din București, cu o escală de o noapte la Doha.



  Din Doha, am plecat a doua zi iar după câteva ore de zbor am aterizat în Tanzania, pe aeroportul Kilimanjaro. Din aer am întrezărit craterul Ngorongoro, unde aveam să ajungem la începutul turului…

Review Olympus OM D E-M 1 MkII. Sau cum să câștigi atunci când toți cred că ai pierdut....

Toate fotografiile din acest review au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne - Capture1.  Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos. Voi posta o arhivă cu cadre la rezoluție maximă precum și fișierele ORF, așa încât să fie toată lumea mulțumită.    Citirea acestui material NU ESTE OBLIGATORIE.

  Voi scrie acest material încercând să exprim senzațiile prin care am trecut din momentul în care am hotărât să provoc soarta, renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, ptr. a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Ce-i drept, eram atras de…