Treceți la conținutul principal

Review Nikon D5300


 Evoluția rapidă a tehnologiei permite accesul pasionaților la sisteme de captare a imaginii accesibile în trecut doar profesioniștilor. Așa se face că Nikon oferă astăzi un aparat din gama entry level dotat cu un excepțional senzor de 24 Mpix fără filtru low pass, ceea ce se traduce printr-o mai mare acuratețe la nivelul detaliilor din imagine. Cu 3-4 ani în urmă întâlneai tehnologia asta doar prin studiourile echipate cu aparate de format mediu. Altă caracteristică atractivă ptr un utilizator amator ar fi conectivitatea îmbogățită cu sistemul Wi-Fi, care-mi permite să transfer fotografiile realizate cu aparatul în orice periferic dotat cu Wi-Fi, ptr a distribui mai departe fotografiile pe rețelele de social media. Prin Wi-Fi pot controla aparatul cu ajutorul unui telefon sau a unei tablete, mai eficient decât cu o telecomandă. Modulul GPS va adăuga coordonatele în exif-ul fotografiei, astfel vom ști cu exactitate locul din care am fotografiat un peisaj sălbatic memorabil, mai puțin cunoscut de turiști, spre exemplu.
 Fotografiile realizate în rafală au o cadență de 5 cadre/secundă, jumătate din viteza celor mai performante aparate profesionale, mai mult decât suficient oricărui fotograf amator, dar buffer-ul este de doar 4 cadre în format Raw pe 14 bit. Dacă tragem Jpg, buffer-ul suportă 6 cadre realizate în rafală.
Timpul cel mai scurt de expunere este de 1/4000 iar cel de sincronizare cu bliț-ul este de 1/200, deranjant ptr unii fotografi avansați, că nu pot sinconiza blitz-ul cu timpi mai scurți de 1/200, în situațiile destul de rare când ar dori să o facă. Plaja valorilor Iso este chiar impresionantă - 100-12800 dar se poate ajunge cu funcția de boost la valoarea de 25600, valoare la care nu vă recomand să fotografiați, datorită pierderilor de calitate evidente. Zona cuprinsă între valorile 100-12800 Iso este absolut suficientă oricărui fotograf amator, procesorul de imagine nou, modelul Expeed 4, făcând o treabă foarte bună, chiar și în condițiile cele mai dure, așa cum am să vă demonstrez cu fotografiile ce vor urma. Modulul de Autofocus este compus din 39 puncte de focalizare, precizia și viteza lui surprinzându-mă chiar și pe mine, care folosesc sistemele cele mai rapide la fotografiile de Wild Life. Aparatul este oferit într-o gamă de 3 culori - negru, gri și roșu.  Bateria EN-EL14a oferă o autonomie de 500-600 de cadre, dar activarea modulului Wi-Fi și a GPS-ului va reduce această valoare. Vă voi prezenta acum un test prin care am vrut să știu dacă mă pot baza pe o plajă dinamică suficient de mare astfel încât să fotografiez subiectele în contralumină și să pot recupera detalii în zonele cele mai întunecate dar și în cele mai luminoase. Am facut un test în care am subexpus cadrul cu -5 trepte iar în prima fotografie vedem imaginea așa cum o aveam eu pe ecranul aparatului, fară detalii în zona din umbră (foto -5ev)



 Urmează aceiași imagine care, datorită plajei dinamice mari a senzorului, oferă toate detaliile  ce  nu erau vizibile în imaginea originală, în zona din umbră, după o simplă editare. (foto -5ev prel)




 Am folosit tocmai aceasta performanță ridicată la realizarea multor cadre în natură, când soarele era în cadru, iar cu ochiul liber aveam dificultăți în a vedea detaliile din zonele umbrite o dată cu cele din zona soarelui. Ca obiectiv am folosit și un fisheye Nikon de 10,5mm, dar la care nu aveam activat Autofocus-ul deoarece aparatul nu are motor suplimentar de autofocus, care să fie activat la atașarea obiectivelor vechi. Așa că, la majoritatea fotografiilor am folosit obiectivul Nikon 18-140/3,5-4,5G care completează excelent acest aparat foto, oferind o plajă focala foarte largă, o luminozitate medie și stabilizare de imagine de ultimă generație. Comportamentul aparatului atunci când fotografiam scene extrem de complexe, cu lumini aproape imposibile, mă face să afirm că nu exista amator care să ceară mai mult de la aparatul acesta (foto 03 -08)










 Am testat și capacitatea obiectivului de a realiza cadre Close-up, fotografiind niște Ciuperci extrem de mici cu focala maximă, cea de 140mm. (foto 09)


 Apoi am trecut la alt test din lumea reală, cu o scenă des întâlnită în viața noastră, fotografiind noaptea, într-un parc, un model. Am folosit sensibilitatea de 1600 Iso, curios fiind la nivelul detaliilor. Aparatul se comportă admirabil, așa cum vedeți îm cadrele următoare. (foto 11 - 14)





 Din parc, am trecut la testarea lui în studio, cu lumină controlată, iar aici nu am avut ce să-i reproșez (foto 15 -19)






 Tot în studio am executat și căteva fotografii de produs, aparatul putând fi o alegere de buget redus ptr cineva care începe o afacere cu fotografie de stock. (foto 20 -23)





 Am folosit și în studio același obiectiv Nikon 18-140 G, combinația asta a confirmat alegerea mea din punct de vedere al echilibrului preț/performanță/greutate/flexibilitate. În cazul în care folosiți obiectivele de top veți fi surprinși de incredibila capacitate a senzorului de a reproduce detaliile. Să zicem că obiectivul ales de mine atinge 80% din ce poate da acest aparat, dar tot acest obiectiv este o alegere excelentă ptr filmările realizate cu D5300. Ca o paranteză, avem posibilitatea de a filma FullHD cu 60fps progresiv, iar redarea la viteză normală (30fps) a acestor filmări va produce un spectacol vizual. Sunt extrem de încântat de această performanță pe partea de video, chiar dacă filmarea cu un DSLR nu este chiar cea mai simplă operațiune.  Filmarea 1920x1080/60p la calitate maximă poate fi realizată în secvențe de câte 10 min, la calitate normală ajungem la 20 min/secv. Recomand carduri SD de mare viteză ptr filmarea la calitate maximă.
 La sfărșit trebuie să notez cu minus lipsa funcției de ajustare fină a focusului din meniul aparatului, lucru care mă face să afirm că avem un senzor din gama Pro într-o carcasă Entry Level. Profesioniștii ar fi apreciat foarte mult posibilitatea ajustării suplimentare a erorilor de focalizare, dar ptr un amator, această funcție oricum era ceva prea tehnic și complex. Urez tuturor posesorilor de Nikon D5300 lumină bună și inspirație, ptr a folosi acesta micuț aparat la toată capacitatea lui.

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Review Olympus OM D E-M 1 MkII. Sau cum să câștigi atunci când toți cred că ai pierdut....

Toate fotografiile din acest review au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne - Capture1.  Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos. Voi posta o arhivă cu cadre la rezoluție maximă precum și fișierele ORF, așa încât să fie toată lumea mulțumită.    Citirea acestui material NU ESTE OBLIGATORIE.

  Voi scrie acest material încercând să exprim senzațiile prin care am trecut din momentul în care am hotărât să provoc soarta, renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, ptr. a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Ce-i drept, eram atras de…

Olympus OM D E-M 1 Mk II review - or how can you win, when everyone else thinks that you have lost…

Note: All photos presented in the following review have been shoot in RAW format and were converted to TIFF/JPEG using PhaseOne - Capture 1 software. Because my default settings are all on Neutral and therefore both the colors and the contrast will be a bit faded compared to what our eyes will perceive, I had to edit the photos to add some contrast and saturation to be able to reflect the real colors. This was not the case for all photos that are presented below, as for some of them I did not had to adjust anything once the RAW was converted to TIFF/JPEG. Whoever has any issues with this can consider it it’s own problem. I will add as part of an archive full size photos as well as the RAW files, thus making everyone happy. By the way: reading this review is not a mandatory thing!
I shall start writing this review, by trying to express the feelings that I’ve had the moment when I have decided to challenge my fate by renouncing the honorary title of Nikon Ambassador, only to throw myse…

Despre editare, ptr puriști, hartiști și tot felul de triști.

Mai fac greșeala și postez din când în când cadre dificile, activând imediat câte un odihnit ce nu a ieșit probabil la fotografiat atât de des, sau pe distanțe suficient de mari de fotoliul din care emite un devastator - "PRELUCRATĂ! Putem vedea una needitată?"

La un moment dat, o domnișoară de la arte a comentat și ea, sugerând că de fapt eu sunt bun la editare, prelucrând pozulicile mediocre până la nivel comercial de wow. Domnișoara mea dragă, de ce nu ieși dumneata ziua din casă până nu te dai cu fond de ten, rimel și ruj? Ți-e rușine cu tine Raw? Ziceți că nu e corect ce fac? Vă permiteți voi pare să fiți corecți până la extrem? Hai să vă văd!

  Hai să vedem cum este și cu editatul/prelucratul acesta în fotografie. Am să expun poziția mea vis a vis de subiect. Consider că fotograful nostru nu alterează fotografia atât timp cât nu adaugă informație (elemente de imagine) care nu se regăsea în scena fotografiată. Senzorii aparatelor foto digitale au un comportament lin…