Pagini

miercuri, 6 martie 2013

Cum e cu stabilizarea




 Sistemul de stabilizare a imaginii, numit de producători în diverse moduri - VR, IS, OS - a fost introdus prima data pe un obiectiv foto comercializat, de către Canon pe modelul  300/4 IS. De atunci au trecut cam 3 generațiievolutive, fiecare noua generație înbunătățind performanțele la nivel de viteză de reacție, nr de stop-uri sau flexibilitate.
 Am să incerc să prezint capcana în care puteți cădea, atunci când vă bazați pe un sistem automat, fără să înțelegeți limitele acelui sistem.



 Stabilizarea de Imagine - Înger sau Demon?

 Faptul că sistemele de stabilizare optică au devenit comune, regăsindu-se chiar și pe obiectivele de kit, gen 18-105VR, a condus la situații inexplicabile amatorilor de fotografie, când fotografiile realizate cu stabilizarea pornită erau mai neclare decât fotografiile realizate cu stabilizarea oprită.
 Cauza - lăsarea pornită a stabilizării optice în situații in care aceasta nu este recomandată. Am să vă prezint câteva cazuri, prezentate chiar în manualul obiectivelor - dar cine mai citește azi manuale? - dar și cazuri care nu sunt pomenite nicăieri, de care m-am lovit și la care am căutat o explicație, până m-am prins unde era problema - Evident, era la mine!
 Prima situație care poate genera probleme este specificată clar în documentația obiectivelor cu stabilizare - NU LĂSAȚI STABILIZAREA PORNITĂ atunci când puneți aparatul pe trepied, situația aceasta poate conduce la defectarea sistemului de stabilizare, precum și la compromitrea fotografiilor realizate așa.
 Problema a fost totuși rezolvată, obiectivele din ultimii 2-3 ani au un sistem care sesizează lipsa totală a vibrațiilor, atunci când punem aparatul pe un trepied bun și dezactivează stabilizarea. La obiectivele mai vechi, montate pe trepied, stabilizarea bâțâie lentilele în sus și-n jos, provocând imagini neclare și uzuri ale sistemului.
 Stabilizarea are două poziții - NORMAL și ACTIVE.
 Lăsați comutatorul pe NORMAL în majoritatea cazurilor. treceți pe ACTIVE doar când fotografiați de pe un vehicol  în miscare, de pe o motocicletă, sau din elicopter. Mai e folositoare la Panning lateral.
Acum să trecem la chestiile subtile, care mi-au făcut viața amară, pănă în clipa în care am înțeles unde greșeam.

1. Nu lasați stabilizarea pornită atunci când fotografiați în lumina bună și timpul de expunere trece de 1/500 - 1/800! Deoarece frecvența de lucru a sistemului opto-mecanic este de 500 Hz, depășirea timpului de 1/500 s va duce la rezultate eronate ale sistemului de stabilizare. Scrie și in manual, fară să explice cauza.

2. Nu trageți rafale mai rapide de 5-6 cadre /sec avâd stabilizarea pornită. Cauza - la prima declanșare, aparatul produce vibrații, stabilizarea începe sa facă compensările, dar până să le finalizeze, aparatul realizează a doua declanșare, care produce alte vibrații, la care stabilizarea reia calculul de compensare, aparatul realizează iar o declanșare... și tot așa. Din experiența mea, la o cadență de 9 cadre/sec, tras în rafală, primul cadru este clar, al doilea și al treilea neclare, al patrulea iar e relativ clar, urmat apoi iar de 2-3 cadre neclare. Atunci când scadeam cadența rafalei la sub 6 cadre/sec aveam 7-8 cadre clare din 10.
Recomand dezactivarea stabilizării în cazul fotografierii în rafală, mai bine scurtați timpul de expunere și rezolvați două probleme - înghețati imaginea, se știe că stabilizarea elimină mișcarea apartului/obiectivului, dar nu și miscarea subiectului fotografiat, apoi scăpați de incapacitatea stabilizării de a ține pasul cu succesiunea valurilor de vibrații induse de aparat la declanșarea în rafală.

Am făcut nenumărate încercări și teste în teren și am constatat ca am fotografii mai clare atunci când cobor timpul chiar foarte mult - spre exemplu, am pus timp 1/50 la teleobiectiv Nikon 400/2,8VR - față de cazul în care am ales un timp de 1/1200 cu stabilizarea pornită. Trăgeam apoi tot cu 1/1200 fără stabilizare si cadrul era clar. O să mă întrebați când am tras la 1/50 cu teleul de 400. Am ales această valoare când aveam o pasăre ce stătea pe o creangă, la dos, pe o lumină slabă de la apus. Subiectul era relativ static și puteam coborâ valoarea timpului, astfel încat să păstrez o valoare iso acceptabilă în lumina aceea imposibilă.
 La păsările în zbor -BIF- lucrurile stau pe dos, aici dezactivez stabilizarea deoarece sunt forțat de zborul rapid să folosesc timpi de peste 1/1600s, fapt care ar provoaca probleme în sistemul de stabilizare. Iar cum la fotografiile BIF trag rafală, am alt motiv să nu folosesc stabilizarea.
 Încă un fenomen rău se manifestă la BIF sau la fotografia panning, atunci când urmăresc brusc mișcarea subiectului cu obiectivul, apare acea inerție a ansamblului optic controlat de stabilizare, ducând la cadre clare în mijloc și neclare pe lateralele stânga/dreapta.
 Si ultima problemă constatată, stabilizarea reduce viteza de autofocus, apartul așteptând după sistemul de stabilizare ptr. a ajusta corect focusul.
 Sper că vă vor ajuta informațiile prezentate, eu am avut numai de beneficiat de pe urma înțelegerii fenomenului.













31 de comentarii:

  1. Mai mult decat logic si extrem de clar ceea ce ai scris! excelent! ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. excelent. bun in primul rand pentru ca face parte din experienta traita.

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte bune sfaturile si bine explicate. Multe din ele le-am simtit pe propria piele.
    Am constata ca si dintr-o masina care sta daca ai motorul (diesel) pornit VR-ul se cam incurca din cauza vibratiilor. Ai patit?

    RăspundețiȘtergere
  4. Bravo! Multumim Mircea pentru explicatii.

    RăspundețiȘtergere
  5. Wow..megamii de multumiri din partea unui megaamator fotograf..foarte simplu clar si la obiect..mai asteptam. Bravo si s ane mai cinstesti cu asemenea bunatati.

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc Mircea!
    Chiar voi incerca sfaturile tale sa vad daca observ vreo imbunatatire. Eu pana acum lasam IS-ul pornit aproape tot timpul, pe principiul "sa fie acolo..". Am retinut chestia cu timpii de expunere foarte mici. Chiar sunt curios daca voi observa vreo diferenta cu obiectivele mele de 'chit'

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna initiativa, extraordinara... Ar fi fain si un material despre Metering mode, de fapt despre toate :), parca le intelegi mai bine explicate mai pe intelesul tuturor si mai ales din experienta :) Eu sunt pe canon (nimeni nu-i perfect :D )... daca sunt situatii in care sistemele de pe canon actioneaza altfel, bine sa le si explicati :)
    multumesc si scuze in acelas timp, nu vreau sa par cumva...

    RăspundețiȘtergere
  8. Asta cu metering-ul e de doctorat! Sunt atâtea variabile, că nu aș putea acoperi tot ce vă iese vouă în fața obiectivului...

    RăspundețiȘtergere
  9. :) adevarat... revenind la stabilizare, la 1/50 ati tras cu VR banuiesc, nu reiese din material sau nu am inteles eu. In felul asta mi-a revenit interesul catre Canon 70-200L fara IS. Varianta cu IS e aproape dublu ca pret. In situatii cu lumina buna unde timpul sare de 1/500 nu as avea inteleg probleme. Cum se descurca in situatii in care timpul scade sub 1/500... bineinteles ca nu mai vorbesc aici de cadre dinamice, pasari sau oameni care alearga sau mai stiu ce... ma refer la portrete, detalii chestii statice, cam pana la ce timp as reusi sa scot ceva decent, inainte ca sa fie nevoie sa il pun pe trepied. NU am mai avut vre-un tele pana acum, cea mai lunga focal ce o am e de 85mm :(
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Canon 70-200/2,8 fara IS este mai bun decât cel cu IS. Le-am avut pe ambele. Optic este mai bun cel fara stabilizare. Stabilizarea lucreaza excelent in plaja 1/60 - 1/500 - la focala de 200mm, la subiecte statice, daca incepi sa umbli cu obiectivul după subiect, apar problemele.

      Ștergere
    2. Noul 70-200 2.8 IS II e stelar, Mircea vorbeste de prima generatie.
      Bun articolul, dar un avantaj al stabilizarii care nu e pomenit este stabilizarea imaginii in viewfinder, lucru indispensabil pentru mine.

      Ștergere
    3. Păi avantajele erau cunoscute de toți, capcanele nu erau cunoscute!
      Ai dreptate, spun de generatia anterioara de 70-200/2,8 IS, cel nou nu am mai apucat să-l vad/folosesc, dar se pare că au rezolvat problemele primului, cu un cost totuși exagerat - este naucitor de scump!
      Oricum, omul intreba de varianta la acre m-am referit eu.

      Ștergere
  10. ma refeream la 70-200 L f/2.8 fara IS

    RăspundețiȘtergere
  11. Multumim! Extrem de util! Numai ca trebuie si aplicat! :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Multumim mult scurt si la subiect !

    RăspundețiȘtergere
  13. Informatii foarte utile, nu ma gandeam ca ar fi bine sa opresc stabilizarea la timpi scurti de expunere, multumesc pentru faptul ca ai ales sa ne oferi si noua aceste informatii.

    RăspundețiȘtergere
  14. Cred ca esti primul care ofera informatii gratis! E de apreciat, nu toti putem participa la workshopu-uri, mai ales cei din orasele mici. Extrem de utile informatiile prezentate!
    Felicitari pentru initiativa si multumiri pentru efortul depus!

    RăspundețiȘtergere
  15. Aceste sunt chestii de umplutură în worckshop-urile mele. Acolo fac alte lucruri, incepând cu tensionarea și stresarea participanților, ptr. a căpăta antrenament în condițiile de zi cu zi, când subiectul apare pe neașteptate ca să dispară la fel de rapid. Și nu mă refer la wildLife, mă refer la o scenă care nu va aștepta un fotograf pierdut în spațiu, care nu știe pe ce lume trăiește.

    RăspundețiȘtergere
  16. uite informatii foooarte utile, care in mod normal ar costa multi bani.
    Multumim.

    RăspundețiȘtergere
  17. Doamne Mircea! Altii iau sume colosale pentru informatiile atat de corect si de "pe intelesul tuturor" prezentate, basca le mai prezinta si eronat sau incomplet neputand sa le acopere prin explicare practica sau logica! Ma bucura faptul ca ramai acelasi om modest, foarte bine pregatit. Te implor sa iei taurul de coarne si sa scoti CARTEA!! Oare cati dintre cei care te urmaresc sau vin la worksphop-urile tale eficiente isi doresc CARTEA/ MANUALUL FOTOGRAFULUI?? Facem un poll?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil alții știu să se vândă, eu sunt mai naiv și încă mai cred că alții au nevoie de ajutor. Stiu ce greu era să găsești informație în epoca preinternet, iar acum constat că e la fel de greu să găsești informație folositoare în mormanele de gunoaie postate în fiecare secunda pe net. O carte ar fi ruină curată ptr mine, la prețurile de editare și la vânzările de cărți, de orice fel. Nici ziare ca Libertatea nu se mai vând, și ăia chiar aveau ca să arate!

      Ștergere
  18. Multumesc pentru informatiile pretiose expuse aici.

    RăspundețiȘtergere
  19. Multumesc pentru efortul depus! As mai avea o intrebare: principiile se aplica doar pentru stabilizarea in obiectiv, sau sunt valabile si pentru stabilizarea in body (IBIS)? Intreb ca posesor de Olympus OM-D. Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  20. Foarte... interesant! Abia astept sa verific in practica si eu si sa compar apoi rezultatele. Merci!

    RăspundețiȘtergere
  21. Am făcut și eu greșeala sa las IS activ (canon 300 f4/îs...cred ca primul pomenit de tine aici) plus mode 2 la is (panning). Am pierdut o groaza de cadre la un show aviatic,desi sistemul de focus făcea față perfect sa urmărească subiectul. Am găsit destul de greu o explicație, dar ceva mi-a fost clar de la început. Era evident ca is nu făcea ceea ce speram eu. Articolul tău m-a luminat deplin. Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  22. Am făcut și eu greșeala sa las IS activ (canon 300 f4/îs...cred ca primul pomenit de tine aici) plus mode 2 la is (panning). Am pierdut o groaza de cadre la un show aviatic,desi sistemul de focus făcea față perfect sa urmărească subiectul. Am găsit destul de greu o explicație, dar ceva mi-a fost clar de la început. Era evident ca is nu făcea ceea ce speram eu. Articolul tău m-a luminat deplin. Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  23. Buna dimineata.
    Cand mai organizati un worckshop wildlife ? Sunt cat se poate de interesat.

    RăspundețiȘtergere