Pagini

luni, 26 noiembrie 2012

Gata cu seminarul


 Obiectivul a fost atins, am reușit să termin cu bine și seminarul foto de la Iași. Inițial am ales ca temă Fotografia de la concepție , la editare și produs final, dar faptul ca aveam în grupul cursanților atat fotografi cu experiență vastă, cu studio propriu, cât și pasionați care s-au apucat de fotografie anul acesta, m-a făcut să largesc aria cuprinsă de curs, astfel am ajuns și la fotografie de studio, am încercat să le arăt că se poate scoate calitate profesională, chiar dacă dotările sunt spartane. Așa că am folosit doar o sursă de lumină, la toate cadrele executate acolo.









 Singurul moment în care am folosit mai multe surse de lumină a fost acela în care am reprodus schema de iluminare ptr. o fotografie mai veche  - Frozen Time





 Aici am surprins Șoapte în culise - sau o nouă pasiune!


Complexitatea seminarului a fost dată si de acele diferențe în nivelul de cunoștințe al participanților, trebuia sa mă fac înțeles si de începători, făra a plictisi avansații. Mulțumesc lui Andrei Mititelu, care s-a ocupat de organizare, degrevându-mă astfel de o sursă suplimentară de efort și stres. Ptr. mine a fost o simplă alergare de dimineață, tocmai datorită faptului că nu mai aveam povara organizării.
  Urmează să pregatesc un material aici pe blog, unde voi posta capturile de ecran cu pașii în editarea cadrelor realizate la seminar, o fac la rugămintea participanților, astfel informația devine publică, folositoare celor care nu și-au permis, sau nu au putut ajunge acolo. Oricum, baza informațiilor rămâne în discuțiile și practica din timpul cursurilor, fluxul pe care-l voi prezenta pe blog fiind doar vârful aisbergului. Mulțumesc înca o dată lui Andrei Mititelu, precum și participanților.


duminică, 18 noiembrie 2012

Review Nikon D600 - Încă un clasic?


 Cred că este aparatul pe care l-am ținut cel mai mult timp în teste. Deoarece am plecat de la o idee preconcepută, nimic nu mă mai poate surprinde după capitolul Nikon D800!

Și din prima clipă am găsit un element de design pe care l-aș fi dorit la D800 - capacele de cauciuc care acoperă conectorii sunt modulare, acoperă mufele pe grupe funcționale, daca vreau să filmez, spre exemplu, să nu supun intemperiilor mufa USB, sau cea ptr telecomandă


O alta îmbunătățire pe care o apreciez mult este adăugarea butonului care blochează rotița de programe,din stânga sus cum privesti aparatul, astfel că nu mai am problemele de la D7000, cănd mă trezeam cu poziția schimbată de la M la P sau U1, în momentele când căram aparatul pe umăr. Acum nu se va mai schimba poziția accidental!


 Am început așa, deoarece Nikon D600 este un D7000 cu senzor Full Frame. Asta înseamnă că cei de la Nikon au mai creat o categorie de aparate, ce se așează pe o nișă liberă până acum - Un FF pentru amatori și pasionați. Ceea ce nu le-a prea ieșit a fost poziționarea în funcție de preț! Este periculos de aproape de prețul lui Nikon D800. Constructiv este neconvingător, faptul ca montura metalică a obiectivului este atașată de un șasiu din policarbonat m-a facut să fiu mereu atent cu manipularea lui, mai ales că eu fotografiez în condiții în care o căzătură, o ploaie, temperaturi extreme, praf și vânt sunt normale. Nu mai zic ce înseamnă să atașez aparatul de teleobiectivul meu de 600mm!




Cu toate astea în cap, evident că nu începeam entuziasmat suita de teste necesare review-ului.
Am remarcat totuși căteva noutăți tehnologice, care făceau diferența, chiar de la primul contact -
D600 are același procesor de imagine Expeed 3, ca și D4 sau D800,


modulul ptr măsurarea expunerii și al balansului de alb este unul mai performant, având acum 2016 pixeli RGB,


modulul Auto Focus, chiar dacă pare identic cu cel de la Nikon D7000, este unul evoluat, având tot 39 de puncte de focus, din care 9 în cruce, dar acuratețea este una exemplară, iar viteza e clar peste cea oferită de Nikon D7000. Altă diferență clară este faptul că punctul central focalizează și cu obiective ce au diafragma minimă f8, mai exact focalizează atunci când atașăm un teleconvertor TC 2x III de orice teleobiectiv -compatibil- care are diaf. minimă f4. La mine a mers în combinația Nikkor 600/4+TC2xIII, care pe Nikon D7000 este inutilizabilă.

 Rezoluția de 24 Mpix face acest aparat unul ideal în cazul multor genuri foto, dar este un pic prea mare ptr. nevoile unui amator, am considerat inițial că făceau o alegere mai bună cu un senzor de 16 sau 18 Mpix, dar cu performanțe foarte bune la capitolul sensibilitate Iso. Și tocmai de aici a venit prima surpriză. Am realizat un test Iso comparativ între D600, D700 și D800. Am folosit doua metode, care să răspundă la cele doua cazuri particulare de comparație între aparate cu rezoluție diferită
1. - Situația în care fișierele aparatelor cu rezoluția mai mare sunt micșorate până la rezoluția aparatului cu rezoluția cea mai mică, astfel cadrele cu rezolutia de 24 Mpix și 36 Mpix au fost micșorate la 12 Mpix, valoarea cadrului realizat de Nikon D700. Evident, metoda 1 va produce un rezultat fals, cadrele care sunt micșorate beneficiază în acest proces de o micșorare a zgomotului de imagine, aparând astfel cadre cu detalii mai bune, fără zgomot supărător. Aveți mai jos comparația între aparate, la diverse valori Iso. D700 apare in teste de la Iso 200, valoarea default. Sunt crop-uri la o mărire de 100%, iar fotografiile au fost realizate cu o lumina extrem de redusă, care intra pe o fereastră, fară să mai adaug lumină de blitz.

Iso 100,


Iso 200,
Iso 400,
Iso 800,
Iso 1600,
Iso 3200,
Iso 6400,
Iso 12800,
Iso 25600,

2. - Am folosit o metodă prin care să pot face crop de 100% la oricare dintre cadrele din test, iar dimensiunea obiectelor din cadru, și implicit dimensiunea pixelilor zgomotoși să fie aceiași. Ptr. asta am fotografiat obiectele de la distanțe diferite, astfel încât acestea, la marirea 100% să fie identice ca dimensiune.

Iso 100,
Iso 200,
Iso 400,
Iso 800,

 Iso 1600,
Iso 3200,
Iso 6400,
Iso 12800,
Iso 25600,

 Ce am remarcat în urma acestor teste - Filtrul AA de pe senzorii cu rezolutie mai mare este mai puternic decat filtrul de pe senzorul lui D700. Asta presupune că la editare trebuie să maresc valorile consacrate în fluxul meu de editare, cel putin la capitolul claritate. Apoi contrastul dar și saturația este mai mare la D700, dar de la Iso 1600 în sus asta devine o problemă, iar peste 3200 culorile sunt ca și pierdute la Nikon D700, comparativ cu Nikon D600 sau D800. Per ansamblu, când iau în calcul toți parametrii, consider valorile în ordinea Nikon D600 - Nikon D800 - Nikon D700. Ulterior am testat capacitatea lui Nikon D600 de a reproduce culorile pielii la valori Iso variate, unele chiar extreme.

 Aici am folosit Iso 100, dar cadrul cu lumina foarte dificilă, subiect în soare plin, având în spate o umbră intensă, m-a forțat să subexpun cu 1,3 trepte


Aceiași abordare, la Iso 180


Iso 280, cadrul realizat în umbra pădurii


Iso 160, la altitudine mare, cu o doză mare de radiație UV, obiectiv fără filtru



Iso 360, umbră


Iso 320, în lumina soarelui roșu, la apus - de remarcat balasul de alb



Iso 1100, contralumină puternică, la apus

Iso 1100, in umra pădurii, la apus, fundal întunecat care m-a forțat să aleg o subexpunere de 1,3 trepte - avem echivalentul unui cadru la 4000 iso cu expunere corectă

Iso 6400, în umbră, la apus


Iso 6400, ploaie în Delta Dunări

 Am remarcat capacitatea de a reproduce nuanțele pielii, în situații dificile si variate, chiar și în cazul contraluminii puternice


Acum să va arăt și detalii la valori mari Iso, am fotografiat macro, câteva insecte

Iso 200 -




Iso 800,




și un crop 100%


Iso 1600 + crop



Iso 3200 + crop



Continui și vă prezint un cadru dificil, datorită faptului că aveam o pasăre neagră în contralumină, la care apar totuși detaliile penajului, la Iso 1000


O pasăre albă în contralumină, la Iso 1000


Și una albă pe cer, cu lumină dificilă



 Altă scenă extremă, un Codalb fotografiat pe o vreme de ploaie, cu fundal luminos care m-a forțat să supraexpun cu 1,7 trepte ptr. a avea detalii în penaj


Și câteva cadre relativ banale, de antrenament








Precum și o captură de care sunt foarte măndru - Capra neagra - Rupicapra rupicapra



Tot la fotografia Wild life am testat si comportamentul autofocusului, iar aici nu e nimic de reprosat, sistemul este foarte eficient, rapid și sigur, chiar în situațiile în care subiectul avea fundal aglomerat, sau fundal cu apa în miscare, ceea ce păcăleste de multe ori aparatul


 O altă situație dificilă ptr. sistemul AF este cea în care nu avem contraste, situația comună fiind când apare ceața






Următoarea probă de Autofocus a fost combinată cu cea pentru Dinamic Range, noaptea, când nu mai distingeam detaliile cu ochiul liber, astfel sistemul AF era forțat serios, iar contralumina data de Lună, putea păcăli sistemul de expunere. Aici am avut surprize după surprize









Am continuat testele pentru Dinamic Range și ziua,












iar detaliile în zonele umbrite depășesc orice așteptări. Am realizat și cateva peisaje în lumină relativ normală, dar aici chiar nu-mi mai făceam probleme










După care am continuat cu tortura, pentru a vedea comportamentul senzorului seara, până după apus.










Rezultatele sunt foarte bune, detalii în umbră, culori puternice, tonuri bogate, cu treceri subtile între nuanțe.

Am realizat și câteva cadre în studio  - food,



Una dintre cele mai spectaculoase funcții care poate fi găsită și pe acest aparat - după Nikon D4 și D800 - este capacitatea de a realiza filme Time Lapse, montate ca fisier video, direct din aparat.
Am realizat cateva secvențe, și sunt definitiv cucerit de tehnica asta de a realiza material video. Atașez cateva link-uri către secvente realizate în Delta, Lacul Sf Ana, Dobrogea și Piatra Craiului

Dobrogea

Pricopane

Sf. Ana

Piatra Craiului

Toate temerile mele au fost spulberate de-a lungul testărilor, țineam în mână un aparat reușit, care are șanse mari să ajungă printre clasici ca Nikon D3/D3s - Nikon D700 - Nikon D 7000 și Nikon D800. Dacă prețul scade în perioada următoare, performanțele aparatului vor atrage foarte mulți fotografi. Eu mă gîndesc serios acum la el, ca un aparat de back-up ptr. D800. Când plec prin Dobrogea ptr. fotografiat, nu aș mai bloca D800-le atunci cand vreau să fac un Time Lapse care durează 3-4 ore... Aș face time lapse cu D600, și fotografiile cu D800.

 Am să vă prezint si o fotografie în care am surprins un peisaj, precum si imaginea acelui peisaj, afișată pe LCD-ul aparatului. Asta deoarece sunt discuții privitoare la tenta verde a imaginilor afișate pe ultimele aparate Nikon. La D4 și la D800 am remarcat si eu inițial tenta aia verde, dar se pare ca noile update-uri au rezolvat problema.


Și o fotografie ce reproduce numărul de cadre realizate cu aparatul la o serie foto + time lapse. Nici producatorul nu a ajuns la această performanța, probabil că anumite setări pe care le fac aparatelor mele ajută mult la economisirea energiei. Martori la valoarea afișată pe  LCD - 15 oameni care au fost cu mine în Deltă.


Puteți descărca fotografii la rez. max. de la mine de pe site - de aici.


Cu siguranță mi-au scapat multe aspecte care vă interesau, dar voi completa în viitor materialul cu noi impresii despre el.