Treceți la conținutul principal

Review Nikon D800 - Începe o nouă eră!


  Am reusit sa adun material ptr. o prezentare ampla a ultimului model de camera foto de pe piata: Nikon D800.  Lansarea a surprins, provocand un adevarat cutremur in lumea fotografilor. Asta deoarece modelul ataca o reduta aparata de preturi extreme - fotografia pe format mediu (MF) - oferind 36 Mpix pe un format FX . Iar socul abia acum vine, cand oamenii realizeaza ca pot fotografia la o rezolutie enorma, folosind o plaja foarte mare de focale, lucru imposibil la Formatul Mediu. Astfel, pot fotografia acum cu obiective fisheye sau cu Ultra Wide de la 14 mm, mergand apoi pana la focale de superteleobiective cum ar fi 600 si 800 mm, iar cu ajutorul unor teleconvertoare au la dispozitie focale de peste 1200 mm. Plaja acoperita este incredibil de mare, iar performanta de care vorbesc este oferita la preturi chiar de 10 ori mai mici decat in lumea formatului mediu, unde  aparatele au preturi cuprinse intre 10.000 si 45.000 euro.  Noul Nikon D800 este vandut in Romania cu echivalentul a 2790 Euro (TVA inclus), iar in Europa cu 3000 Euro.
  Aspectul exterior nu este impresionant, chiar nu-mi place, mai ales dupa ce am pus mana pe Nikon D4, care mi se pare o frumusete de aparat. D 800 se pare ca este Ratusca cea urata din familia Nikon:







  In cazul meu, folosirea in conditii optime presupune prezenta unui grip, care inca nu este in vanzare, dar care a fost listat cu un pret extrem de mare, peste 400 Euro. Pentru o cutie de baterie cu 3 butoane mi se pare prea mult! Noroc ca aparatul  este oferit mai ieftin decat ma asteptam (am presupus un pret de 4000 euro, ptr. ceea ce ofera) si asta mai indulceste lucrurile. Majoritatea nici nu vor cumpara grip-ul, dar eu nu pot lucra bine fara el, mai ales cand atasez teleobiective mari de aparat. Bateria este identica cu cea de la D7000, dar autonomia a scazut serios, astfel ca nu am reusit sa fac mai mult de 1400 de cadre la o singura incarcare, fata de 2500 realizate cu D7000.
 Cadenta de fotografiere este de 4 cadre/sec la rezolutie maxima si 5 cadre/sec la crop 1,2x si 1,5x.   Sunt oferite 3 valori crop, ceea ce aduce o mare flexibilitate in utilizare; avem astfel la alegere un format cu raport de 5:4 si inca doua cropuri in raport 3:2, anume 1,2x si 1,5x.
  Una dintre intrebarile la care am cautat raspuns  a fost: Cum afecteaza difractia un senzor cu o rezolutie atat de mare? Ptr. cei care nu stiu, difractia se traduce printr-o pierdere de claritate atunci cand incepem sa inchidem diafragma peste o anumita valoare. La aparatele de 12 Mpix difractia incepea sa se simta de la diafragme peste f 16-18. In cazul lui D800, care are 36 Mpix, s-a presupus ca nu vom mai putea fotografia cu diafragme mai inchise de f 8. Am facut teste, si am observat ca pana la F11 nu e nici o problema, la f16 incepeam sa pierd usor din claritate, iar de la f22 in sus difractia se facea bine simtita. Asta e o problema ptr. macrofotografie, voi fi limitat la valoarea f 16. Mai jos postez o imagine compusa din cadrele trase la diverse valori de diafragma, ptr. a observa fenomenul:



 
Aveti link unde puteti vedea efectul difractiei la marire 100%  aici.

  A urmat testul  Iso; chiar daca aparatul nu a fost gandit sa spulbere recorduri Iso, se comporta foarte bine, mai ales tinand seama de rezolutie! Am fotografiat in lumina slaba, o combinatie de bec si lumina de la o fereastra (situatie relativ comuna in fotografia din ziua de azi) iar scena de fotografiat a fost compusa pe un fundal inchis la culoare, ptr. a creea si mai multe probleme aparatului. Am facut crop pe zona unde am plasat un obiect negru care, la randul lui producea umbre,  zona in care se aglomereaza zgomotul:












  In scena am plasat diverse obiecte, unele colorate variat, ptr. a observa alterarea culorilor in functie de valoarea Iso, iar altele cu texte de mici dimensiuni, ptr. a observa cum se pastreaza detaliile.
  In teren am avut ocazia sa folosesc valori Iso variate, unele chiar mari, la o sedinta de wild life prin Dobrogea.

 Iso 360:





 Iso 400:




  Iso 900:



    Iso 500:




 Iso 2500:




  Iso 640:


 Sunt extrem de multumit de rezultate, culorile se pastreaza vii si la valori mari Iso, iar contrastul si detaliile sunt excelente. Tot la sesiunea de wild life am testat sistemul Autofocus, cu care m-am intalnit prima oara la testele ptr. Nikon D4. Comportamentul a fost tras la indigo, adica extrem de usor am putut mentine focus-ul pe subiect, chiar daca acesta zbura cu mare viteza. Iar cine a vazut cum zboara o rata, intelege foarte bine ce performant trebuie sa fie modulul AF:






  Aparatul nu a fost gandit ptr. fotografia de wild life, dar in mana unui fotograf  experimentat va face minuni. Eu foloseam pana acum la wild life micutul D7000, un aparat excelent care mi-a adus multe satisfactii in ultimul an. Dar Nikon D800 pare intruparea a 3 aparate distincte: Unul de format mediu, ptr. studio; un  aparat FX versatil si portabil, cu multe dintre caracteristicile lui Nikon D4; precum si un aparat DX de 15 Mpix, cu sistemul AF si cel de expunere intalnit doar la Nikon D4. Asa ca trecerea de la Nikon D7000 la Nikon D800, ptr. wild life, a fost un upgrade, mai ales daca tinem cont si de buffer-ul mult mai generos, precum si de viteza de transfer marita, dintre aparat si cardul de memorie.
  Daca ar fi sa mai spun ceva despre sistemul AF, este ca am incercat capacitatea lui de a urmari un subiect folosind sensibilitatea extrema, de -2 EV, cand am fotografiat doua rate in dans nuptial, cu jumatate de ora inainte de rasaritul soarelui. Fotografia nu este o minune, dar, la fel ca si in cazul Sacalului fotografiat cu Nikon D4,  ne demonstreaza capacitatea de a functiona in conditii extreme de lumina. Am discutat de multe ori, ca mai sunt aparate cu performanta ridicata la Iso, dar ce folos sa ai iso mare, daca sistemul autofocus nu gaseste subiectul in lumina aia slaba in care sensibilitatea iso iti permite sa fotografiezi?
  Repet, ptr cei care vor comenta ca poza e slaba, fotografia demonstreaza ce poate sistemul AF.


  Eu nu vedeam mai nimic, distingeam ceva miscare datorita petelor albe de pe rata mascul iar cadrul a iesit aproape negru, dar plaja dinamica foarte mare (conform DXo, are una din cele mai mari valori DR dintre toate aparatele) mi-a permis sa realizez cadrul usor. Am sa postez mai jos si un test  conceput de mine, ptr a observa performanta DR. Acest test l-am realizat ptr. prima data cu Nikon D7000, apoi cu Nikon D4, iar acum cu Nikon D800. Am sa postez cadrele incepand de la -4 trepte de expunere, coborand pana la -10. Primul cadru este cel neprelucrat, reprezinta imaginea asa cum o vedeam pe monitorul aparatului, urmat apoi de cadrul editat ptr. a recupera detaliile;

 -4 trepte:


-5 trepte:

  -6 trepte:

  -7 trepte:

  -8 trepte:

  -9 trepte:

  -10 trepte:



   Apoi am bagat aparatul in studio, de fapt am improvizat ceva la EliteGym, sala unor buni prieteni: Mirela, Bogdan si Mircea. Am tras cateva portrete cu lumina dificila, , lucru care m-a fortat sa subexpun puternic zonele aflate in umbra (cam 80% din cadru) ptr. a scoate pielea cat mai bine in zonele luminate.


















  Am sa postez si doua cadre care au facut valva pe web, deoarece, la vizualizarea marita la 100% releva detalii nemaintalnite pana acum la un aparat FX aici.



 Iar ptr. cardiacii care au deschis fotografiile la rez. maxima postez si remediul medical:







Si ptr. a ne face viata mai colorata am pozat si cateva creioane:







  Dupa sesiunea in studio am zis sa  fac un mic control pe la Pricopane, chiar daca vremea nu promitea nimic bun;











 Nu am avut mult timp ptr. fotografiat, deoarece m-am jucat cu una dintre cele mai spectaculoase functii, oferita de Nikon D800 - Time lapse montat direct din aparat:



  Concluzia finala, legata de comportamentul in lumin slaba,  in cazul valorilor Iso mari: Trebuie expus impecabil, ptr. a nu avea zgomot deranjant. Daca apare subexpunere la valori iso peste 800 devine imediat vizibila si granulatia in zonele umbrite. In cazuri cu greseli mari zgomotul apare deja de la 200 iso in umbre.
 Aici se vede diferenta in comportament atunci cand compar cu Nikon D4, care suporta erori, sau conditii mult mai grele, fara sa fie afectata vizibil calitatea imaginii. Ma uitam amuzat la testele celor de la DXo, care scoteau comportamentul senzorilor cam pe aceiasi linie. Nici pe departe, in conditiile din viata reala, avem doua animale total diferite. Si cand ma gandesc ca cei de la DXo m-au contactat cu ceva timp in urma, ptr. colaborare! Acum aveau probleme cu mine.

 Fotografiile la rezoluti maxima le gasiti pe site-ul meu, de unde le puteti descarca si studia. Link http://www.bezergheanu.com/TestNikon
 Sper ca nu vor continua si aici discutiile despre Canon 5D Mk III. Rog frustratii sa se abtina, iar daca tot nu pot si nu pot, sa-mi puna o fotografie realizate cu aparatul visurilor lor, comparabila cu portretele fetelor, postate de mine aici. Putem discuta despre metode de a inbunatatii materialul prezentat, despre scapari sau erori de testare.

Vin cu imagini noi, dupa o iesire prin Delta cu prietenul meu, Mihai Baciu. Am avut un noroc fantastic, asa ca am vazut/fotografiat ptr. prima data Corcodel cu gat rosu in zbor. Am facut si Corcodel mare in zbor, dar capturile cu primul sunt mai valoroase, datorita raritatii. Pasarile astea prefera sa se scufunde la aparita unui pericol, asa ca observarea lor in zbor este un spectacol extrem de rar:








 Am fotografiat si alte pasari, voi posta cateva dintre ele; Rata cu cap castaniu - Aythya ferina:



 Rata sunatoare - Clangula bucepha (o raritate):




  Starc cenusiu - Ardea ciberea:



 Pescarus mic - Larus minutus:



 Si o Lebada imatur in contralumina, la care atasez 2 crop-uri cu detaliile in penajul aflat in umbra. Aici am avut iar o imagine clara asupra performantelor de plaja dinamica a noului senzor, deoarece fotografia punea 2 mari problemem cap in cap; La fotografia in contralumina trebuie sa supraexpui, iar la fotografierea unei pasari albe in soare trebuie sa subexpui, ptr a nu avea zone arse in penaj. Ei bine, am impacat si capra si varza, am lasat expunerea fara nici o compensare, deci pe zero, si totul a fost calculat si interpretat doar de procesorul aparatului. Eu nu mai am nimic de comentat:





  Toata actiunea s-a petrecut pana seara tarziu, cand am tras iarasi o secventa de cadre folosind functia time lapse. Postez cateva imagini cu terenul de joaca, apoi filmuletul time lapse, in care am surprins un apus superb, precum si un link unde sa puteti vedea la rezolutie HD secventa video:






 Aici aveti filme la rezolutie HD http://vimeo.com/39569885
                                                 
                                                https://vimeo.com/39851377

  Aceasta sesiune foto mi-a confirmat inca o data faptul ca Nikon D800 poate face fata situatiilor neasteptate intalnite la fotografia  wild life, sistemul AF comportandu-se impecabil, chiar in cazurile in care subiectul zbura pe un fundal aglomerat, printre crengi, sau cand aveam sclipirile si unduirile apei in cadru, atunci cand sistemul AF poate fi pacalit usor. Subiectele alese (mai putin starcul si pescarusul) sunt cunoscute ca cele mai dificil de fotografiat in zbor, datorita vitezei si manevrelor bruste pe care le fac. La intrebarea daca sunt multumit de cadenta mica de fotografiere va pot raspunde ca ma descurc si asa, chiar daca ar fi fost mai practica uneori o rafala de 7-8 fps...
  Va urma un test interesant, unde voi compara felul in care se comporta aparatul cu diverse obiective: Nikon 14-24/2,8G; 24-70/2,8G;  Samyang 35/1,4; Nikon 50/1,8G; 85/1,4G; 85/2,8 PC-E; 70-200/2,8G VR II; 300/2,8 VR; 600/4. Acestea le am deja, in timp voi completa lista, imprumutand de la prieteni si alte obiective. O fac, deoarece lumea se intreaba cum s-ar comporta aparatul cu obiectivele pe care le are deja in trusa.
  Revin cu impresii noi, am facut fotografii macro si close-up iar concluzia trasa este ca avem probleme aici. Nu sunt mari, dar sunt; limitarile impuse de catre difractie sunt deja suparatoare la subiectele de foarte mici dimensiuni. Vad doar 2 solutii:  01.Focus stacking; 02. folosirea obiectivelor Tilt/Shift.
  O solutie de compromis ar fi sa fotografiez de la o distanta putin mai mare, folosind astfel DOF-ul marit si sa apelez la crop, deoarece rezolutia imi permite. Constat astfel ca e mai practic ptr. fotografia macro sa folosesc D7000-ul, daca tot fac un crop ulterior pe D800. Atasez cateva fotografii close up, si puteti vedea cat de folositor este un obiectiv Tilt/Shift la fotografia cu pixul si cristalele colorate:











Fotografiile la rezolutie maxima le gasiti aici.

Comentarii

  1. Am sters toate comentariile ca sa nu se supere nimeni! Discutiile au deviat de la subiect, si nu aduceau nici un plus articolului. Cine are bunavointa sa mai comenteze este rugat sa nu se indeparteze de subiect. Voi sterge orice comentariu pe care-l consider inutil. Se pare ca nu se poate altfel, din pacate. Cei nemultumiti pot sa-si posteze pe propriul blog parerea. Scuze celor care si-au pierdut timpul comentand la obiect.

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte fain review. Sincer, pentru cineva care își poate permite un astfel de aparat investiția, conform celor de mai sus, este cât se poate de bună. Imaginile s-au demonstrat a fi de asemenea deosebite (amprenta dvs. s-a simțit în stilul fotografierii), iar informația este cât se poate de ușor de digerat chiar și de amatori.
    Mulțumim pentru share-ul de informație.

    RăspundețiȘtergere
  3. Reproducerea culorilor tot fantastica a ramas, daca adaugam si nivelul detaliilor este fenomenal.
    De exemplu: http://www.bezergheanu.com/TestNikon/Test-Nikon-D800/22087378_KqWcB7#!i=1781167926&k=fVgtmgx

    In poza aceasta initial nici nu se vede insecta de pe floare, cand dai sa vizualizezi la rezolutia originala, ii numeri si piciorusele.
    Nu-i corect, e un sacrilegiu sa ti-l permiti si sa nu-l iei si e otrava pt restu care nu si-l permit !
    :((((((

    RăspundețiȘtergere
  4. Super aparatul....imaginile vorbesc.
    Personal sunt impresionat de corcodel si mai am pe cineva linga mine care zice ceva de un nautilus perlat :)
    Felicitari

    RăspundețiȘtergere
  5. Vreau sa imi cumpar un Full Frame de ceva timp si D800 parea potrivit nevoilor mele, dar dupa un mult asteptat test cu defractia care afecteaza fotografia macro se pare ca nu este asa cum speram. As vrea sa stiu daca domnul Bezergheanu a gasit vreo solutie la aceasta problema? Sau cand vine vorba de macro folositi un alt aparat? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vad doar 2 solutii: 01.Focus stacking; 02. folosirea obiectivelor Tilt/Shift.
      O solutie de compromis ar fi sa fotografiez de la o distanta putin mai mare, folosind astfel DOF-ul marit si sa apelez la crop, deoarece rezolutia imi permite. Constat astfel ca e mai practic ptr. fotografia macro sa folosesc D7000-ul, daca tot fac un crop ulterior pe D800. Atasez cateva fotografii close up, si puteti vedea cat de folositor este un obiectiv Tilt/Shift la fotografia cu pixul si cristalele colorate:

      Ștergere
    2. Hristos a inviat !

      Valeriu

      Ștergere
  6. http://nofilmschool.com/2012/04/markii-vs-markiii-vs-d800-candlelight/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Atanasiu Adrian25 iunie 2012, 12:16

      Mie imi palce d800 la nebunie... are rezolutie mare.. senzoru mult mai big.. si e cam asa cum zici... aparatele alea de 36 mpgx costa cam 20000 de euro si 30000 sii ei ne-au oferit.. la un pret mega mega bun un aparat ca asta...

      interesant a fost si pozele cu iso.. si cu F

      Ștergere
  7. Este intradevar un aparat extraordinar, pretul este un pic cam mare, l-am gasit aici la 11.899 Lei: http://www.consumatorul.com/nikonD800 si asta la promotie si cu transportul gratuit!

    RăspundețiȘtergere
  8. Salut Mircea, am inteles ideea, D 800 este un aparat profi. Daca pana astazi eram confuz in ceea ce priveste alegerea unuia dintre cele doua echipamente pe care am pus ochii(5 d mark 3 si D800, acum lucrurile imi sunt clare. Am pe lista D 800, Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED N (Nano Crystal),Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED N(Nano Crystal) si 70 300. Vreau sa ma acsez mai mult pe video. Crezi am ales o configuratie buna?

    RăspundețiȘtergere
  9. I usually use the canon 7d for my work but I my use this d800 for sure but Ill check it out.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Review Olympus OM D E-M 1 MkII. Sau cum să câștigi atunci când toți cred că ai pierdut....

Toate fotografiile din acest review au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne - Capture1.  Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos. Voi posta o arhivă cu cadre la rezoluție maximă precum și fișierele ORF, așa încât să fie toată lumea mulțumită.    Citirea acestui material NU ESTE OBLIGATORIE.

  Voi scrie acest material încercând să exprim senzațiile prin care am trecut din momentul în care am hotărât să provoc soarta, renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, ptr. a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Ce-i drept, eram atras de…

Olympus OM D E-M 1 Mk II review - or how can you win, when everyone else thinks that you have lost…

Note: All photos presented in the following review have been shoot in RAW format and were converted to TIFF/JPEG using PhaseOne - Capture 1 software. Because my default settings are all on Neutral and therefore both the colors and the contrast will be a bit faded compared to what our eyes will perceive, I had to edit the photos to add some contrast and saturation to be able to reflect the real colors. This was not the case for all photos that are presented below, as for some of them I did not had to adjust anything once the RAW was converted to TIFF/JPEG. Whoever has any issues with this can consider it it’s own problem. I will add as part of an archive full size photos as well as the RAW files, thus making everyone happy. By the way: reading this review is not a mandatory thing!
I shall start writing this review, by trying to express the feelings that I’ve had the moment when I have decided to challenge my fate by renouncing the honorary title of Nikon Ambassador, only to throw myse…

Despre editare, ptr puriști, hartiști și tot felul de triști.

Mai fac greșeala și postez din când în când cadre dificile, activând imediat câte un odihnit ce nu a ieșit probabil la fotografiat atât de des, sau pe distanțe suficient de mari de fotoliul din care emite un devastator - "PRELUCRATĂ! Putem vedea una needitată?"

La un moment dat, o domnișoară de la arte a comentat și ea, sugerând că de fapt eu sunt bun la editare, prelucrând pozulicile mediocre până la nivel comercial de wow. Domnișoara mea dragă, de ce nu ieși dumneata ziua din casă până nu te dai cu fond de ten, rimel și ruj? Ți-e rușine cu tine Raw? Ziceți că nu e corect ce fac? Vă permiteți voi pare să fiți corecți până la extrem? Hai să vă văd!

  Hai să vedem cum este și cu editatul/prelucratul acesta în fotografie. Am să expun poziția mea vis a vis de subiect. Consider că fotograful nostru nu alterează fotografia atât timp cât nu adaugă informație (elemente de imagine) care nu se regăsea în scena fotografiată. Senzorii aparatelor foto digitale au un comportament lin…