Treceți la conținutul principal

Mircea Bezergheanu - despre Samyang 35/1,4



 Probabil este unul dintre cele mai asteptate articole de pe acest blog, mi-am alocat mai mult timp studiului fenomenului Samyang. In primele 10 minute am descoperit calcaiul lui Achile, mecanismul de focusare. Privind in ansamblu, obiectivul e foarte bun, mai ales daca ne gandim si la pretul cu care este comercializat.
 Nu am sa fac un review stintific, cu grafice si parametri Mambo-Jambo, doar am sa descriu senzatiile incercate cu el in momentele folosirii, si am sa postez fotografiile realizate in conditii cat mai dificile ptr. un obiectiv, orice marca ar fi el.
 Sa va spun unde e problema: asa cum stiti este un obiectiv Manual Focus, daca vrei sa ai cadre clare trebuie sa invarti spre stanga sau spre dreapta inelul de focalizare pana vezi imaginea clara in vizor iar aparatul aprinde ledul de confiramare Focus OK in vizor. Ei bine tocmai aici am avut surpriza neplacuta, daca incepi sa rotesti inelul dinspre marcajul de 0.3 m spre infinit pana se aprinde ledul de confirmare, fotografia va iesi perfect clara, daca incepi focusarea rotind inelul dinspre infinit spre distanta minima de focus Surprize! Surprize! fotografia va suferi de un Backfocus masiv, spre exemplu subiect la 1 m focusul pe la 2-2,5 m in spate.
 Astfel, rotiti inelul in sensul acelor de ceasornic = focus corect; rotiti inelul opus rotatiei acelor de ceasornic = backfocus.
 Am incercat si cu o mira de calibrare a focusului, rezultatul tras la indigo, am schimbat cateva copii ale obiectivului, am schimbat cateva aparate: D3, D700 si D7000 fara nici o ameliorare sau variatie de comportament. Mai jos aveti cadrul cu focusul facut in sensul acelor de ceasornic:


iar urmatorul cadru cu focusul in sens invers acelor de ceasornic:


 Problema, din pacate se manifesta si la alte obiective ale firmei Samyang, mai jos va pun cateva cadre trase la F64 cu un obiectiv Samyang 14mm, si veti vedea in serii de cate 2 cadre cum primul este corect focusat iar al doilea din fiecare serie e clar undeva prin vitrina din spatele subiectului.




  si crop-uri la 100%





 Alt cadru:





  Si o vitrina:






 In principiu nu este in regula sa ai un obiectiv cu asemenea comportament, in practica, daca esti informat, poti rezolva relativ usor problema, rotesti mereu inainte de focalizare inelul spre distanta MINIMA de focalizare. Eu asa fac acum, pot trai cu acest defect de conceptie al ansamblului de focalizare. Ciudat este ca in vizor imaginea apare clara cand de fapt e in balarii.
 Mai departe obiectivul mi-a oferit o multime de surprize placute, una din ele fiind claritatea exceptionala de la diafragma de 2. La diaf. de 1,4 Dof-ul este prea scurt si cadrele sunt in majoritate inutilizabile, dar daca aveti un fix si vreti sa trageti la diaf. minima grija mare cu focusarea.





 In privinta Bokeh-ului senzatiile sunt impartite


  zic asta dupa ce am vazut urmatorul cadru, foarte ciudat reproduse sferele de lumina, interiorul este texturat nefiresc:


 Un alt capitol unde nu ma declar deplin satisfacut este rezistenta la Flare, in pozele unde soarele nu intra in cadru totul este frumos:








 dar daca apare si soare in cadru, uneori este dezastru:




alteori este decent:





 Mi-a placut cum reda scenele cu lumina dificila, la apus sau la rasarit, cand tonurile de culoare sunt reproduse subtil, la fel ca in realitate




Iar cel mai tare capitol este lipsa aproape totala a aberatiilor cromatice, mai ales pe contururile obiectelor in contralumina, aici depaseste tot ce am vazut eu pana acum la Nikon sau la Canon. Incredibil de bine corectate aberatiile cromatice si la diafragme foarte deschise!!! Bravo Samyang!







L-am luat deoarece aveam nevoie de un obiectiv de sacrificiu, cand ma bag in chestii care pun in pericol echipamentul, vroiam ceva ieftin si relativ bun, dar piesa asta mi-a depasit total asteptarile. Sharp ca o lama de barbierit, culori bune, lipsit de aberatii la cadrele mele standard, cele in contralumina si cu diafragme deschise. Daca cei de la F64 vor prelua articolul si-l vor trimite la producator (asa cum au promis) iar producatorul rezolva problema mecanica,  nu cred ca mai poate sta ceva in calea acestei bijuterii optice.
 Gasiti la http://www.bezergheanu.com/Other/Test-Samyang-3514/19153860_39p6qJ#1492277605_ghBZcV5  fotografiile la rezolutie maxima, puteti sa le descarcati si sa va faceti si voi o idee. Am sa completez galeria cand voi avea timp sa mai prel din fotografiile realizate cu obiectivul.
  Adaug cateva imagini facute obiectivului, finisajul este chiar unul bun:





Comentarii

  1. Folositor si bun review-ul! Vroiam sa stiu daca ati incercat cumva si Samyang 85 1/4 AE si are aceeasi problema cu autofocusul ca si 35-ul?Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  2. 85-ul nu l-am incercat dar am facut-o cu un 14/2,8 si se comporta la fel. Tind sa cred ca partea mecanica din 85 este la fel si comportamentul ar fi acelasi. Nu a fost cazul sa cumpar un 85 ptr. teste deoarece am un Nikon 85/1,4G de care sunt extrem de multumit.
    Si vezi ca exprimarea este gresita la intrebarea ta, nu e vorba de autofocus, ca obiectivul este MF.
    Ma mira ceva, am fost rugat de foarte multe persoane sa fac acest review, am constata ca a starnit un mare interes, daca ma iau dupa nr. de vizitatori, dar unul singur spune ceva dupa asta. Ma intreb si eu ca prostu "Da se merita?"

    RăspundețiȘtergere
  3. din graba am scris autofocus,stiu ca e MF,l-am si probat odata,85-ul ma refer,dar nu am incercat partea cu focalizarea dinspre infinit spre distanta minima de focalizare.Poate nu a apucat lumea sa vada review-ul inca,si eu m-am mirat ca nu exista inca niciun comment.Spor in continuare ,faceti foarte bine ce faceti!

    RăspundețiȘtergere
  4. Folositor review!
    O singura intrbare as avea , pozele sunt facute cu D7000 ? sau FF ?
    Multumesc ,
    Bafta in continuare !

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt facute cu ambele aparate, nu ma pune acum sa-ti spun care si cum, poti sa le identifici simplu la mine pe site, unde sunt in format full si ai si optiunea de Photo Info, unde apare exif-ul.

    De testat 85-ul, o fac daca mi-l da cineva; in schimb am sa cumpar si 24/1,4 de la Samyang, sa vad ala cum se comporta...

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte util review-ul. Tin minte cand am dat prima data peste Samyang. Ca aspect, prima impresie a fost ca arata ca un L de la Canon, dar zic ceva nu e in regula cu pretul :)) Asta pana sa vad exact despre ce e vorba. De asemenea tin sa precizez ca iti apreciez stilul de viata si modul de gandire, cel putin din ce te cunosc de pe forumuri si blog, despre fotografii, evident numai de bine. Am ce invata de la tine si ma bucur ca impartasesti cu noi din cunostintele tale.

    Cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  7. Chiar imi place cum e structurat articolul, iar cadrele postate sunt graitoare; totusi eu as mai cere o parere, pt. ca nu pot sa-mi dau seama daca obiectivul asta m-ar ajuta sau nu.
    Problema e cam asa: n-am mai folosit obiective MF, am obiceiul sa fotografiez (fara blitz, fara trepied) in lumina f slaba, iar cand folosesc 24-70 pe D700 pozele sunt uneori subexpuse cu 1-2-chiar 3 EV (cu ISO la 6400). Mie mi-ar trebui un obiectiv gandit sa poata fi folosit direct la f/1.4, care sa-mi asigure o profunzime a campului de 1-2m si o distanta de lucru...comfortabila (probabil ca ideal ar fi Nikon 24mm,f/1.4, dar chiar nu vreau sa cheltuiesc atat). Oare merita sa incerc cu obiectivul asta? Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  8. focalizarea manuala nu se face dupa piuitul aparatului :-)) .. ci dupa ochi ;-) .. Cine a lucrat cu o camera adaptata pt. asa ceva stie, si-si ia asa ceva http://www.katzeyeoptics.com/ , sau alta marca.

    RăspundețiȘtergere
  9. Focalizare dupa ochi cu digitalele e o loterie, vizorul fiind prea mic si intunecos - incomparabil cu cel de la aparatele pe film. Geamul ala mat rezolva pe jumatate problema, ai doar punct central ptr. asta, iar la diaf de 2 (sa zicem) daca folalizezi cu punctul central si reincadrezi... adio focus corect!

    RăspundețiȘtergere
  10. Interesant review-ul si util totodata... Imi place mai ales pentru ca nu contine acei "parametri Mambo-Jambo". Este la obiect, iar exemplele din teren fac toti banii :)
    La mai multe!

    RăspundețiȘtergere
  11. Super! M-ai luminat si am inteles ce si cum e cu el! Toata stima!

    RăspundețiȘtergere
  12. Foarte bun review, la obiect si pe intelesul "profanilor"
    O intrebare am: imi recomandati sa il iau pentru un D700 sau sa astept 24mm F1.4 de la acelasi producator? Recunosc ca, de asemenea, ma atrage destul de mult 17-35 F4 de la Tokina insa nimeni nu a postat pana acum nici un review...
    Multumesc si numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  13. Sa vedem cum va fi acel 24/1,4, si eu sunt interesat de achizitionarea lui.
    Tokina face obiective foarte bune, cu siguranta si 17-35/4 este unul reusit. Dar nu l-am atins inca, nu pot decat sa-mi dau cu parerea...

    RăspundețiȘtergere
  14. Un review Nikon 16-35 f4 VR, pe cand ? comparat eventual cu tokina 16-28 f2.8.

    RăspundețiȘtergere
  15. Nu vreau sa pornesc o polemica, dar aici identific doua probleme care nu au de-a face cu obiectivul. Mentionez ca detin varianta de 14mm f2,8 pentru Canon, care nu are confirmare de focus, dar la care i-am montat un cip programabil de confirmare.
    1. Daca in vizor imaginea este in focus, iar in fotografie nu este, parerea mea este ca geamul mat nu este corect calibrat. Imaginea care iese din obiectiv este aceeasi, indiferent daca o vizualizam proiectata pe geamul mat, dupa ce se reflecta de oglinda principala, sau o vedem pe senzor.
    2. Confirmarea de focus este o optiune a aparatului si are o anumita toleranta. Nu stiu daca la versiunea de Nikon se poate seta obiectivul (cip-ul) pe AF sau MF, dar la Canon, in mod AF aceasta toleranta este mult mai mare decat in modul MF, adica plaja de focus confirmat este mult mai mare. Chiar si pe MF, desi este mult mai mica aceasta toleranta, totusi este o plaja de distante, nu o singura distanta. CRED ca cel mai corect (si cred ca asa se face, oricum, si focalizarea automata la obiectivele cu AF) este ca focusarea sa se faca in mijlocul acestei plaje si atunci, acest mijloc, va fi acelasi si la rotirea de la infinit si la rotirea de la MFD.
    ... nu stiu... parerea mea...

    RăspundețiȘtergere
  16. Foarte util acest review dar as fi curios de un raspuns al domnului Bezergheanu vizavi de oservatia lui Paul cu privire la focalizare. Pana la urma se poate sau nu lucra linistit cu acest obiectiv?

    RăspundețiȘtergere
  17. Salut Paul,

    Si eu am testat acest obiectiv, precum si 24mm f/1.4 Samyang. Problema a semnalat-o Mircea mai sus:

    1. E foarte greu sa apreciezi prin vizor pe camerele digitale de format mic (fx si dx) si mai ales la obiective wide daca subiectul e in planul de focus. 2. Planul de focus unde se obtine claritate maxima nu e de obicei la mijlocul plajei de focalizare (www.dofmaster.com).
    2. Exista posibilitatea ca geamul mat sa nu fie perfect calibrat dupa cum spui tu, dar este improbabil sa se intample la 3 aparate foto diferite, din care 2 cu pretentii.
    3. Samyang 24mm f/1.4 are aceeasi problema

    RăspundețiȘtergere
  18. Oare aceasi problema e si la obiectivele pt Cinematografie de la Samyang ? 14mm F3.1 parca. http://www.f64.ro/samyang-14mm-t3-1-ed-as-if-umc-nikon-obiectiv-focus-manual-vdslr.html

    RăspundețiȘtergere
  19. Mi-a placut mult articolul. Azi as vrea sa merg sa probez un 8 mm. Acum stiu ce sa urmaresc. Foarte folositor.

    RăspundețiȘtergere
  20. Am citit si eu review-ul, foarte util si foarte generos in informatii, plus fotografii. Ca urmare am cumparat si eu un obiectiv. Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Review Olympus OM D E-M 1 MkII. Sau cum să câștigi atunci când toți cred că ai pierdut....

Toate fotografiile din acest review au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne - Capture1.  Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos. Voi posta o arhivă cu cadre la rezoluție maximă precum și fișierele ORF, așa încât să fie toată lumea mulțumită.    Citirea acestui material NU ESTE OBLIGATORIE.

  Voi scrie acest material încercând să exprim senzațiile prin care am trecut din momentul în care am hotărât să provoc soarta, renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, ptr. a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Ce-i drept, eram atras de…

Olympus OM D E-M 1 Mk II review - or how can you win, when everyone else thinks that you have lost…

Note: All photos presented in the following review have been shoot in RAW format and were converted to TIFF/JPEG using PhaseOne - Capture 1 software. Because my default settings are all on Neutral and therefore both the colors and the contrast will be a bit faded compared to what our eyes will perceive, I had to edit the photos to add some contrast and saturation to be able to reflect the real colors. This was not the case for all photos that are presented below, as for some of them I did not had to adjust anything once the RAW was converted to TIFF/JPEG. Whoever has any issues with this can consider it it’s own problem. I will add as part of an archive full size photos as well as the RAW files, thus making everyone happy. By the way: reading this review is not a mandatory thing!
I shall start writing this review, by trying to express the feelings that I’ve had the moment when I have decided to challenge my fate by renouncing the honorary title of Nikon Ambassador, only to throw myse…

Despre editare, ptr puriști, hartiști și tot felul de triști.

Mai fac greșeala și postez din când în când cadre dificile, activând imediat câte un odihnit ce nu a ieșit probabil la fotografiat atât de des, sau pe distanțe suficient de mari de fotoliul din care emite un devastator - "PRELUCRATĂ! Putem vedea una needitată?"

La un moment dat, o domnișoară de la arte a comentat și ea, sugerând că de fapt eu sunt bun la editare, prelucrând pozulicile mediocre până la nivel comercial de wow. Domnișoara mea dragă, de ce nu ieși dumneata ziua din casă până nu te dai cu fond de ten, rimel și ruj? Ți-e rușine cu tine Raw? Ziceți că nu e corect ce fac? Vă permiteți voi pare să fiți corecți până la extrem? Hai să vă văd!

  Hai să vedem cum este și cu editatul/prelucratul acesta în fotografie. Am să expun poziția mea vis a vis de subiect. Consider că fotograful nostru nu alterează fotografia atât timp cât nu adaugă informație (elemente de imagine) care nu se regăsea în scena fotografiată. Senzorii aparatelor foto digitale au un comportament lin…