Treceți la conținutul principal

Despre editare foto



     Sunt mereu intrebat cum fac de-mi ies fotografiile atat de clare, saturate si echilibrate cromatic. De-a lungul timpului am experimentat diverse setari ale camerelor, precum si diverse programe de editare foto, unele dovedindu-se mai bune, altele mai slabe. Astfel,  mi-am creat un workflow care ma ajuta sa am rezultate consistente, fara variatii mari intre sesiunile foto. Totul incepe cu setarea camerelor foto pe Neutral, cu toti parametri la zero: contrast, saturatie; deoarece am constatat ca fisierele rezultate (chiar daca initial, pe monitor, arata cam sterse) imi permit o flexibilitate mult mai mare in manipularea ulterioara, fara pierderi de calitate.
 Sharp-ul il las pe la jumatatea scalei (la 5 daca scala are 10 trepte) ptr. a putea verifica mai eficient pe ecranul aparatului daca s-a realizat focusul acolo unde am dorit, asta deoarece eu trag preponderent cu diafragmele obiectivelor deschise la max sau cu o treapta mai inchise; astfel folosesc diaf. de 4 la obiectivele cu 2,8, si Diaf de 8 la obiectivele care au 5,6 - ori lucrul acesta face verificarea importanta.




 Senzorii camerelor foto digitale au un comportament liniar in raport cu intensitatea/timpul expunerii in lumina, spre deosebire de filmele foto, unde halogenura de argint se comporta neliniar la expunerea luminoasa. Asta face ca senzorii sa aiba un usor dezavantaj, lucru ce a condus la dezvoltarea unor metode de modificare a curbelor canalelor de culoare, astfel incat rezultatul conversiei analog/digital sa fie un fisier cat mai corect in raport cu realitatea. De aici si pana la exagerari nu a mai fost decat un singur pas, dar asta e din alt film. Conversia fisierelor mele Nef in Tiff (mereu pe 16 bit) o fac cu ajutorul unei unelte foarte puternice, CaptureNX 2. Am ales acest convertor dintre multe programe aflate in piata datorita posibilitatii de a pastra setarile/corectiile din camera mea foto; daca folositi orice alt program de conversie, acesta va ignora datele stabilite din camera si va procesa Neff-ul plecand de la o stare implicita, introdusa de programator, uneori departe de ceea ce am dorit eu cand am reglat aparatul ( un exemplu ar fi chiar eliminarea aberatiilor cromatice, pe care orice camera foto Nikon o face implicit, dar care este ignorata de alte programe de conversie. O situatie in care apar aceste aberati cromatica este aceea in care pozati in contralumina, ori eu pozez des in contralumina









 
Un alt motiv al alegerii a fost posibilitatea de a integra o parte din cea mai buna suita  de programe de manipulare foto direct in CaptureNX. Ma refer la produsele de la Nik Software, unele din ele functionand in CaptureNX,  restul fiind oferite ca plug-in-uri ptr. Photoshop. Suita completa contine: Color Efex Pro 3.0; Dfine 2.0; HDR Efex Pro; Sharpener Pro 3.0; Silver Efex Pro 2 si mai ales Viveza 2. Aceasta suita mi-a permis sa rezolv multe probleme de editare in diverse genuri de fotografie, fiecare gen cu specificul lui, cu problemele lui; macro, wildlife, peisaj, arhitectura, eveniment sau portret


























 
Spre exemplu, la Wildlife am intalnit situatii imposibile cand un Puffin trecea in zbor printr-o zona aflata in umbra puternica, dar peste el cadeau raze puternice de lumina, care fortau la maxim senzorul camerei foto (Nikon D7000) si-mi ardeau zonele cu penaj alb imaculat de pe pieptul si capul pasarii. Am fost nevoit sa recurg la subexpuneri masive
 cu peste -2 trepte. De aici a iesit un fisier extreme de dificil de procesat, diferentele intre zonele cu penaj alb si fundalul cu stanci negre in umbra erau de peste 10 trepte de expunere. Astfel aveam zgomot (noise) si zone arse puternic, probleme pe care le-am rezolvat cu Dfine si cu Viveza.   




 
La peisaje am intalnit iar diferente mari intre zonele luminoase si cele intunecate, am rezolvat la fel










   La portrete este o placere sa redai atmosfera frumoasa de la apus din cateva clicuri in Viveza






  sau sa scoti un cadru diafan, in alb/negru,  folosind Silver Efex Pro 2.  




  Iar in cazul fisierelor cu zgomot puternic folosesc meru Dfine cu rezultate excelente:




 Va urma un articol in care voi incerca sa descriu pasii de editare, de la Nef pana la imaginea finala, sa vedeti astfel cat de importante sunt produsele software enumerate mai sus.    
 Salvati Delfinii! Mircea Bezergheanu. 

Comentarii

  1. Multumesc foarte mult pentru ca te-ai ostenit sa ne spui ce si cum. Sunt in continuare atenta la ce urmeaza sa spui ;). Multumesc din nou!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim pentru ponturi ! Interesant articolul !

    Katran

    RăspundețiȘtergere
  3. abia astept articolul urmator!
    si balenele albastre!

    RăspundețiȘtergere
  4. super! ma bucur sa vad un om care isi impartaseste secretele:)

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Review Olympus OM D E-M 1 MkII. Sau cum să câștigi atunci când toți cred că ai pierdut....

Toate fotografiile din acest review au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne - Capture1.  Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos. Voi posta o arhivă cu cadre la rezoluție maximă precum și fișierele ORF, așa încât să fie toată lumea mulțumită.    Citirea acestui material NU ESTE OBLIGATORIE.

  Voi scrie acest material încercând să exprim senzațiile prin care am trecut din momentul în care am hotărât să provoc soarta, renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, ptr. a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Ce-i drept, eram atras de…

Olympus OM D E-M 1 Mk II review - or how can you win, when everyone else thinks that you have lost…

Note: All photos presented in the following review have been shoot in RAW format and were converted to TIFF/JPEG using PhaseOne - Capture 1 software. Because my default settings are all on Neutral and therefore both the colors and the contrast will be a bit faded compared to what our eyes will perceive, I had to edit the photos to add some contrast and saturation to be able to reflect the real colors. This was not the case for all photos that are presented below, as for some of them I did not had to adjust anything once the RAW was converted to TIFF/JPEG. Whoever has any issues with this can consider it it’s own problem. I will add as part of an archive full size photos as well as the RAW files, thus making everyone happy. By the way: reading this review is not a mandatory thing!
I shall start writing this review, by trying to express the feelings that I’ve had the moment when I have decided to challenge my fate by renouncing the honorary title of Nikon Ambassador, only to throw myse…

Despre editare, ptr puriști, hartiști și tot felul de triști.

Mai fac greșeala și postez din când în când cadre dificile, activând imediat câte un odihnit ce nu a ieșit probabil la fotografiat atât de des, sau pe distanțe suficient de mari de fotoliul din care emite un devastator - "PRELUCRATĂ! Putem vedea una needitată?"

La un moment dat, o domnișoară de la arte a comentat și ea, sugerând că de fapt eu sunt bun la editare, prelucrând pozulicile mediocre până la nivel comercial de wow. Domnișoara mea dragă, de ce nu ieși dumneata ziua din casă până nu te dai cu fond de ten, rimel și ruj? Ți-e rușine cu tine Raw? Ziceți că nu e corect ce fac? Vă permiteți voi pare să fiți corecți până la extrem? Hai să vă văd!

  Hai să vedem cum este și cu editatul/prelucratul acesta în fotografie. Am să expun poziția mea vis a vis de subiect. Consider că fotograful nostru nu alterează fotografia atât timp cât nu adaugă informație (elemente de imagine) care nu se regăsea în scena fotografiată. Senzorii aparatelor foto digitale au un comportament lin…